Characteristics of romantic relationships during adolescence: A review of Anglo-western literature

 

Authors
Jerves, Elena; Rober, Peter; Enzlin, Paul
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

Romantic relationships are a central aspect of the life of adolescents and have an important influence on the socio-affective and sexual development. This paper presents a review of the scientific literature on romantic relationships during adolescence and aims to unravel the ongoing debate in the literature and to identify possible gaps. The review encompasses the analysis of 36 studies on romantic relationships in adolescence, all published in peer-reviewed English scientific journals. The analysis of the published data was guided by five central characteristics of romantic relationships of adolescents: i.e., involvement, partner selection, content, quality, and emotions and cognitions emerging from the relationship. It was found that although during the last decade a growing interest of scholars in the study of romantic relationships in adolescents emerged, providing a certain body of knowledge on the topic in general, there are still gaps in the understanding of adolescents’ romantic relationships in different socio-cultural contexts. Limitations of the reviewed studies in terms of agreement on definitions, inconsistencies in sample population, research design and methodological approach are discussed.
 Las relaciones románticas constituyen un aspecto central en la vida de los adolescentes y tienen una influencia importante en el desarrollo socio-afectivo y sexual. En este trabajo se presenta una revisión sistemática de la literatura científica sobre las relaciones románticas en la adolescencia, con el objetivo de desentrañar el debate en curso en la literatura e identificar las posibles lagunas en la comprensión. La revisión incluyó un análisis de 36 estudios publicados en revistas científicas en inglés. La revisión de literatura se desarrolla dentro de un marco de cinco categorías de las relaciones románticas: involucramiento, selección de pareja, contenido, calidad y las emociones y cogniciones que emergen de la relación. Los resultados que surgen del análisis de los estudios existentes muestran que, si bien durante la última década ha existido un creciente interés en el estudio de las relaciones románticas en los adolescentes, la comprensión de estas relaciones en diferentes contextos y grupos socio-culturales sigue siendo limitada. Se discuten las limitaciones metodológicas de los estudios, en términos de falta de definiciones estandarizadas, limitaciones en las muestras, los diseños de investigación y los enfoques metodológicos.  

Publication Year
2013
Language
eng
Topic
Repository
REVISTAUC
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/maskana/article/view/417
Rights
openAccess
License