Do we prepare teachers for educational innovation?

 

Authors
van der Bijl, Bart
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This paper describes a study in the field of teacher education aimed at innovation in basic education schools. The study had a cualitative approach and was carried out by a group of teacher educators at the University of Cuenca (Faculty of Philosophy and Letters), with the participation of students belonging to the 2006 and 2009 cohorts, colleagues of the same academic career and practice school teachers.One of the main results of the study showed that the students at the end of their teacher education carreer had very limited innovation competencies and –far beyond our expectations– they had more traditional mental models about teaching and learning than the students at the beginning of their carreer. We present some explanations and suggestions given by students and colleagues, which have provided an important basis for restructuring the teacher education curriculum at the University of Cuenca.
El presente trabajo describe una investigación sobre la problemática de formación docente orientada a la innovación en escuelas de educación general básica (EGB). La investigación, que tuvo un enfoque cualitativo, fue realizada por un grupo de profesores de la Facultad de Filosofía de la Universidad de Cuenca, con estudiantes de los cohortes de 2006 y 2009, colegas de la misma carrera y maestras2 de escuelas de prácticas.Resultó que las estudiantes, al terminar sus estudios en la facultad, tenían muy limitadas competencias de innovación educativa y –en contra de toda expectativa– tenían modelos mentales más tradicionales de enseñanza y aprendizaje que las estudiantes al inicio de los estudios. Se presentan algunas explicaciones y sugerencias aportadas por estudiantes y profesores de la carrera, las que han proporcionado una base importante para reestructurar el currículo de formación docente para EGB en la Universidad de Cuenca.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
REVISTAUC
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/article/view/2602
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2019 info:eu-repo/semantics/openAccess