Impacto al nivel de servicio de rotondas en Cuenca, producto de cambios geométricos

 

Authors
Ortega, Esteban; Silva, Joao; Guzmán, Jaime
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

Ecuador still does not possess technical design guidelines for roundabouts in line with the latest international standards. The current norm uses concepts for geometric parameters and capacity calculation that were discarded in the United States and Europe in the 60s. This situation led to the construction of heterogeneous roundabouts that generally have limitations in operational performance and/or safety issues. This paper presents the comparison of five well-regarded guidelines or manuals of geometric design for roundabouts in urban areas. The geometric design parameters that are used as a measure to decrease and homogenize vehicle speeds, and their impact on the level of service and capacity are analyzed. Based on the conducted analysis two city intersections were redesigned. The new solutions provided an improvement of 60 to 90% of the geometric design parameters according to internationally accepted standards. Circulation speeds are potentially reduced through, namely the increase of deflection. In terms of capacity there should be a small increase that consequently reduced the delays, thus slightly improving the level of service. Therefore, and in resume, the geometric design proposed parameters and redesigns should reduce the risk and severity of accidents without negatively affecting the current operational characteristics.
Ecuador no posee una guía técnica de diseño para rotondas que se encuentre en línea con los últimos estándares internacionales. La norma vigente utiliza conceptos para los parámetros geométricos y el cálculo de la capacidad que fueron descartados en Estados Unidos y Europa en los 60s. Esta situación ha generado la construcción de rotondas homogéneas las cuales generalmente tienen limitaciones en el rendimiento operacional y/o problemas de seguridad. Este artículo presenta la comparación de cinco normativas bien respetadas, o manuales de diseño geométrico, para rotondas en áreas urbanas. Se analizaron los parámetros de diseño geométrico que se utilizan como medida para disminuir y homogenizar las velocidades de los vehículos, y su impacto en el nivel de servicio y la capacidad. Con base en el análisis realizado, se rediseñaron dos intersecciones de la ciudad. Las nuevas soluciones proporcionaron una mejora del 60 al 90% de los parámetros de diseño de acuerdo con normas internacionalmente aceptadas. Las velocidades de circulación se reducen potencialmente producto del aumento en la deflexión. En términos de capacidad, se evidenció un pequeño aumento el cual redujo las demoras, mejorando levemente el nivel de servicio. Por lo tanto, y, en resumen, los parámetros y rediseños propuestos para el diseño geométrico deberían reducir el riesgo y gravedad de los accidentes sin afectar negativamente las características operacionales.

Publication Year
2017
Language
spa
Topic
Repository
REVISTAUC
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/maskana/article/view/1979
Rights
openAccess
License