Mathematics education in Kindergarten: A comparative study of the curricula of Ecuador, Chile and Singapore

 

Authors
Bojorque, Gina; Alvear, Janet; León, Adriana; Moscoso, Jheni
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

Curriculum materials have a positive or negative impact on children´s learning, depending on its contents and on the way the curriculum is monitored. Therefore, in most of the world there is a public interest in conducting international comparisons among the educational curricula of their countries in order to improve the quality of education their children receive. However, none of these studies includes the Ecuadorian curriculum (in the area of mathematics) for Kindergarten. Consequently, this study aims at conducting a comparative analysis of the Kindergarten curricula of Ecuador, Chile, and Singapore in relation to the skills (what to teach), sequence (when to teach) and methodology (how to teach) proposed in each of the curricula. Results indicate that the curricula share common features as well as they present significant differences, especially in terms of the precision and detail of its given skills as well as the specificity of the recommended strategies for working with children.
Los materiales curriculares tienen un impacto positivo o negativo en el desarrollo del aprendizaje, dependiendo de los contenidos y de la forma como el currículo es monitoreado. Por ello, en la mayor parte del mundo, existe un interés público en realizar comparaciones internacionales entre los currículos educativos de los diferentes países con miras a mejorar la calidad de la educación que sus niños reciben. Sin embargo, ninguno de estos estudios incluye al currículo ecuatoriano (en el área de matemática) para primer año de educación básica. En consecuencia, el presente estudio tiene como objetivo realizar un análisis comparativo de los currículos para Kindergarten de Ecuador, Chile y Singapur, en relación a las destrezas (qué enseñar), secuencia (cuándo enseñar) y metodología (cómo enseñar) propuestos en cada currículo. Los resultados del análisis indican que los currículos presentan características comunes así como diferencias significativas, sobre todo en cuanto a la precisión y detalle en la presentación de sus destrezas, así como a la especificidad de las estrategias metodológicas recomendadas para el trabajo con los niños.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
REVISTAUC
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/article/view/2603
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2019 info:eu-repo/semantics/openAccess