A model to ensure the suppliers development in large companies, under a continuous improvement approach

 

Authors
Llivisaca Villazhañay, Juan; Aceves, Nancy
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This investigation was carried out in Nuevo León, between November 2014 and June 2015, with the purpose of elaborating a model that assures the supplier development in large companies of Mexico. Data were collect through the relevant literature review, a questionnaire and interviews; it was possible to identify the success factors and inhibitors of the success development of suppliers of the main large companies in the automotive sector of Nuevo León; these factors help us to generate the model of this research. The analysis of the data indicate that the supplier development, in the companies participating, showed lacks a strategic focus, most companies evaluate the supplier and maintain long-term relationships with them. As a result of the research, a five-phase model is proposed: strategic planning of supplier development, supplier selection, supplier development, monitoring and results, and continuous improvement; In addition, the model contributes to those large companies that are interested in designing a supplier development with a strategic focus, and that encourages the continuous improvement of their suppliers.
La presente investigación se realizó en Nuevo León entre los meses de noviembre de 2014 y junio de 2015, teniendo como propósito, elaborar un modelo que asegure el desarrollo de proveedores en las empresas manufactureras anclas de México. Por medio de la revisión bibliográfica relevante sobre el tema, un cuestionario y entrevistas se pudo identificar los factores de éxito e inhibidores de éxito del desarrollo de proveedores de las principales empresas anclas del sector automotriz de Nuevo León; estos factores proporcionaron la base para generar el modelo de esta investigación. El trabajo de campo realizado y el análisis de los datos, indican que el desarrollo de proveedores en las empresas participantes de la investigación, carece de un enfoque estratégico, ya que la mayoría de empresas evalúan al proveedor y mantienen relaciones a largo plazo con los mismos. Como resultado de la investigación, se propone un modelo de cinco fases: planificación estratégica del desarrollo de proveedores, selección de proveedores, desarrollo de proveedores, seguimiento y resultados, y mejora continua; además, el modelo contribuye a aquellas empresas anclas que están interesadas en diseñar un desarrollo de proveedores con enfoque estratégico, y que fomente la mejora continua de su proveeduría.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
REVISTAUC
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/quimica/article/view/2428
Rights
openAccess
License