Management activities to generate customer satisfaction. An inherent study for SMEs in the gastronomic sector in the city of Quito
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The purpose of this study is to evaluate the accomplishment of Commercial Management activities in food and beverage SMEs (Small and Medium Enterprises) in the city of Quito. The study method considered for this research was quantitative, descriptive, and cross-sectional. A questionnaire was made up from affirmative questions grouped into four key components: analysis, organization and execution, planning, and control activities. It was applied to 70 establishments that provide this type of service. Consequently, a reliability analysis, an exploratory factor analysis, and a hypothesis testing analyses were proposed. As main results, all the analyzed factors obtained higher values compared to the one estimated for the reliability analysis. Three criteria acquired figures either greater than or equal to 0.7 in both analyses planning and customer satisfaction activities. According to the values generated through the Barlet test, all the factors obtained a significance value of less than 0.05, and all the initial hypotheses were approved. As main conclusion, it can be inferred that the importance of a correct Commercial Management in food industry contributes to improving the degree of customer satisfaction.
El presente estudio tiene como fin evaluar el cumplimento de las actividades de Gestión Comercial en las PYMES de alimentos y bebidas de la ciudad de Quito. Para ello, el método de estudio considerado para esta investigación es cuantitativo de carácter descriptivo transversal, con ayuda de un cuestionario compuesto de preguntas afirmativas, agrupado en cuatro componentes claves: actividades de análisis, de organización y ejecución, de planificación, y de control, el cual fue levantado a 70 establecimientos que prestan este tipo de servicio. Consecuentemente, se planteó un análisis de fiabilidad, un análisis factorial exploratorio, y un análisis de comprobación de hipótesis. Como resultado, la mayoría de actividades no son realizadas por parte de las empresas y sus factores analizados alcanzaron valores superiores al valor estimado para el análisis de fiabilidad; tres criterios obtuvieron cifras mayores o iguales a 0,7 tanto en actividades de análisis, de planificación y de satisfacción del cliente. De acuerdo con los valores generados según la prueba Barlet, todos los factores obtuvieron un valor menor a 0,05 de significancia, y todas las hipótesis iniciales fueron aprobadas. Como conclusión principal se puede manifestar que, no se realiza una correcta Gestión en la Dirección Comercial en el sector gastronómico que mejore el grado de satisfacción del cliente.
- Publication Year
- 2022
- Language
- spa
- Topic
- Repository
- Revista mkt Descubre
- Rights
- openAccess
- License
- Copyright (c) 2022 Diego Salazar Duque, Pablo Díaz Duque, Jaime Guamialama