Funcionamiento familiar real e ideal según el modelo Circumplejo de Olson

 

Authors
Siguenza, Wilson; Buñay, Román; Guamán-Arias, Marco
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The family is the institution that fulfills one of the most important roles of the psychosocial development of its members, in which they transmit ethical and cultural values. This research aimed to determine the family functioning according to the Olson Circumplex Model in basic education students of an educational institution of the city of Cuenca, through the perception of their parents in the components of cohesion and adaptability from a real and ideal perceptual vision. A quantitative methodology was used in a cross-sectional descriptive study. One hundred and fifty-three parents, academic representatives of students from the first to the seventh year of basic education participated in this study, who were evaluated through the Family Scale (FACES III). The results showed in Adaptability an average of 29.4 according to the perception of the evaluated, with family significance Chaotic. In cohesion parents are perceived on average 39.5 as United families. Finally, the predominant type of family from a real perception of those evaluated in the "Chaotic-United" in 26.1%, in the ideal scope predominates "Chaotic-entangled" with 31.4%.
La familia es la institución que cumple uno de los roles más importantes del desarrollo psicosocial de sus integrantes, en ella se transmiten valores éticos y culturales. Esta investigación planteo determinar el funcionamiento familiar según el Modelo Circumplejo de Olson en estudiantes de educación básica de una institución educativa de la ciudad de Cuenca, a través de la percepción de sus padres en los componentes de cohesión y adaptabilidad, desde una visión perceptual real e ideal. Se utilizó una metodología cuantitativa en un estudio descriptivo de corte transversal. Ciento cincuenta y tres padres, representantes académicos de estudiantes del primero al séptimo año de educación básica, participaron en este estudio, quienes fueron evaluados a través de la Escala Familiar (FACES III). Los resultados mostraron en Adaptabilidad un promedio del 29.4, según la percepción de los evaluados, con significancia familiar Caótica. En cohesión los padres se perciben en promedio de 39.5 como familias Unidas. Finalmente, el tipo de familia predominante desde una percepción real de los evaluados es la “Caótica-Unida” en un 26.1%, en cuanto al ámbito ideal predomina la “Caótica-Enredada” con el 31.4%.

Publication Year
2017
Language
spa
Topic
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/maskana/article/view/1878
Rights
openAccess
License