Game based learning applied to Teaching the history of Pre-Hispanic Architecture

 

Authors
Real Ramos, Yenny Andrea; Yunda, Juan Guillermo
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

Camino al Sol (road to the sun) is a pedagogical strategy to improve the learning of the pre-Hispanic period of the history of architecture for undergraduate students. It is based on the theory of Game Based Learning (GLA), responding to a lack of motivation towards the classes, considered by students "dense, passive and monotonous." We formulated a research project to implement the ABJ through a board game aimed at strengthening knowledge of the characteristics of architecture and urbanism of the Mayan, Aztec, Inca and Tairona cultures. The study of these cultures is a key aspect of the teaching of architecture in Latin America. To understand the contribution of this new strategy, for one year we monitored student learning by analyzing their academic achievements, conducting individual interviews and focus groups. We found a positive response from students to the ABJ and an increase in their assessment scores. This evidence shows that it is possible to implement the ABJ in the teaching of architecture and it can be a response to the challenges of disinterest and lack of concentration of students. We also identify an interesting relationship between the learning process in students and our project.
Camino al Sol es una estrategia pedagógica para mejorar el aprendizaje del periodo prehispánico de la historia de la arquitectura para estudiantes universitarios. Se basa en la teoría del Aprendizaje Basado en el Juego (ABJ), respondiendo a una desmotivación ante las clases, consideradas por los estudiantes “densas, pasivas y monótonas.” Formulamos un proyecto de investigación para implementar el ABJ a través de un juego de mesa destinado a afianzar conocimientos de las características de la arquitectura y el urbanismo de las culturas Maya, Azteca, Inca y Tairona. El estudio de estas culturas es un aspecto clave de le enseñanza de la arquitectura en Latinoamérica. Para entender el aporte de esta nueva estrategia, durante un año realizamos un seguimiento del aprendizaje de los estudiantes analizando sus logros académicos, realizando entrevistas individuales y grupos focales. Encontramos una respuesta positiva de los estudiantes al ABJ y un incremento de los puntajes de sus evaluaciones. Esta evidencia demuestra que es posible implementar el ABJ en la enseñanza de arquitectura y puede ser una respuesta ante los retos de desinterés y falta de concentración de los estudiantes. También identificamos una relación interesante entre el proceso de aprendizaje en los estudiantes y nuestro proyecto.

Publication Year
2021
Language
spa
Topic
game based learning
gamification
prehispanic architecture history
teaching
learning
aprendizaje basado en el juego
gamificación
historia de la arquitectura prehispánica
enseñanza; aprendizaje
Repository
Revista Universidad de Cuenca
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Derechos de autor 2021 Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca