Strengthening the Human Condition: The Task of The Humanities in Higher Education

 

Authors
Astudillo Figueroa, Alexandra Catalina
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

If one reviews the history of education, it can be established that pedagogical propositions emerge from the evolutionary process of societies which demand more educational solutions for the training and actioning of citizens. Currently, there are concerning discourses and practices that attempt to displace the humanities from the university’s curricular offer. Based on arguments such as the low employability of students after college and the need to answer to the demands of a labor market that is ever more competitive, these debates focus on the humanities’ actual usefulness and they push for the elimination of a humanistic training from college campuses. This article proposes that, on the contrary, given the current state of affairs, a training in the humanities is essential because this indifferent, self-referential, superficial, and unmediated society can only be restored through genuine and responsible professional futures that are competitive and informed, with attitude and ability, and that can foster a collective human elevated consciousness.     
Si revisamos la historia de la educación, podemos constatar que las propuestas pedagógicas surgieron en la medida que las sociedades evolucionaban y demandaban más respuestas desde la educación para la formación y acción de sus ciudadanos. Actualmente, observamos con preocupación discursos y prácticas orientados a desplazar a las humanidades de la propuesta curricular universitaria. Fundamentados en argumentos como la poca empleabilidad de sus graduados y la necesidad de dar respuesta a las exigencias de un mercado laboral cada vez más competitivo, se debate sobre la real utilidad de las humanidades y se presiona para eliminar la formación humanística de los claustros universitarios. Este artículo postula que, precisamente dadas las condiciones del mundo actual, es primordial la formación en las humanidades, ya que es urgente restaurar a una sociedad indiferente, autorreferencial, superficial e inmediatista por medio de futuros profesionales auténticos y responsables, con aptitud y actitud, competitivos y formados, con una elevada conciencia colectiva y humana.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/article/view/2990
Rights
openAccess
License