Challenges, resources and student´s level of commitment in the ear-training class. An approximation to its study

 

Authors
Capistrán Gracia, Raúl W.
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This article presents the results of a study whose purpose was to determine the degree of students´s commitment in a Bachelor of Music degree in central Mexico, towards their ear-training classes; characterize the subject`s technical competencies whose mastery represent greater difficulty for them; and identify the resources they use to improve in their performance. The research method was quantitative, exploratory-descriptive. 38 students enrolled in this subject (90.47 % of the total population) answered a questionnaire that was sent through Google Forms. Results indicate the level of students` commitment is adequate. With regard to the competences, melodic dictation was considered the most difficult one, followed by harmonic dictation, intonation and musical reading. Regarding the resources students used to help themselves, it was observed that digital resources, such as computer-assisted learning programs, were very seldom used. The article concludes with some pedagogical strategies that could be useful for students to improve in their classes.
En este artículo se presentan los resultados de un estudio cuantitativo de tipo exploratorio-descriptivo que tuvo como propósito determinar el grado de compromiso de los estudiantes de una Licenciatura en Música en el centro de México hacia sus clases de Solfeo; así como caracterizar las competencias técnico-musicales de la asignatura cuyo dominio tiene mayor dificultad para ellos, e identificar los recursos que emplean para mejorar en su desempeño. 38 estudiantes inscritos en esa asignatura (90.47 % de la población total) respondieron un cuestionario que fue enviado a través de Google Forms. Los resultados indican que el nivel de compromiso de los estudiantes es adecuado. Por lo que respecta a las competencias, el dictado melódico fue considerado como la competencia de mayor dificultad, seguida del dictado armónico, la entonación, y la lectura musical. En cuanto a los recursos utilizados, se observó que los recursos digitales, como los programas de aprendizaje asistido por computadora, eran poco utilizados, lo que representa un área de oportunidad importante. El artículo concluye con algunas propuestas didáctico-pedagógicas que podrían ser de utilidad para los estudiantes.

Publication Year
2022
Language
spa
Topic
solfeo
entrenamiento auditivo
competencias técnico-musicales
aprendizaje asistido por computadora
solfege
ear-training
technical-musical skills
computer assisted learning
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/4037
Rights
openAccess
License