Teatro infantil participativo: un arte educador

 

Authors
GALINDO PÉREZ, ERNESTO; CEPEDA HEREDIA, ANDRÉS
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

El teatro infantil participativo es una propuesta desde la experiencia del teatro en la educación que plantea una revisión del tipo de escuela que queremos. También, busca explorar la narración oral como una nueva representación ampliada y focalizada en la participación de los niños y los maestros en la escuela. A través del cuento, se genera una creación conjunta donde prevalece el gesto espontaneo, las relaciones, la improvisación, y se estimula al máximo otras formas de comunicación. Esta propuesta es innovadora en el sentido en que transforma el espacio del salón de clase, llamado aquí espacio vacío, y es allí donde se abre un lugar de libertad para el autoconocimiento del niño y la exploración expresiva infantil. Así, se busca unir teatro y pedagogía con la convicción de que este “arte educador” puede aportar muchísimo al aula de clase enriqueciendo el mundo interno de los niños.  Palabras clave: Teatro, educación, narración, relación maestro-niño, expresión emocional.
Children's Participatory Theater is a proposal from the experience of theater in education that proposes a revision of the type of school we want. Also, it seeks to explore oral narration as a new expanded representation focused on the participation of children and teachers in the school. Through the story, a joint creation is generated where the spontaneous gesture prevails, relationships, improvisation, and other forms of communication are stimulated to the maximum. This proposal is innovative in the sense in which it transforms the space of the classroom, called here empty space, and it is there where a place of freedom for the self-knowledge of the child and the infantile expressive exploration is opened. Thus, the aim is to unite theater and pedagogy with the conviction that this "educating art" can contribute a lot to the classroom by enriching the internal world of children. Keywords: Theater, education, narrative, teacher-child relationship, emotional expression.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/tsantsa/article/view/2908
Rights
openAccess
License