The gesture in art: Jackson Pollock

 

Authors
Amaya Trelles, Leandro
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

In this paper, we will discuss about the way gesture has changed the artistic processes, and the relation body and painting that has been established at different stages and demonstrations using the body as a brush. However, the mimetic obsession has created great distances between the body and the painting. Plato thought the painting was under the knowledge levels, due to this knowledge has begun from the world´s imitation. On the other hand, Manet has created a turning point to generate a new artistic conception to break the academicism and the imposed rules by Occident. Painting as an action reflects performatives aspects of painting. The action mentioned not only refers to the production conditions, but also it implies that this masterpiece generates situations and meanings. Therefore, the work turns into performance by itself.
En el siguiente ensayo se abordará cómo el gesto ha ido cambiando los procesos artísticos, y la relación cuerpo-pintura que se ha establecido en distintas etapas y manifestaciones, utilizando el cuerpo como pincel; sin embargo, la obsesión por lo mimético ha ido creando grandes distancias entre el cuerpo y la pintura. Para Platón, la pintura estaba debajo de los niveles de conocimiento, debido a que este conocimiento partía de la imitación del mundo; a su vez, Manet crea un punto de inflexión generando una nueva concepción artística: romper el academicismo, las normas que están impuestas por Occidente. La pintura como acción refleja los aspectos performativos de la pintura; “acción” no solo alude a las condiciones de producción, sino que implica que la obra de arte genere situaciones y significados; por tanto, la obra se convierte en actuación en sí misma.

Publication Year
2018
Language
spa
Topic
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/1635
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2018 Revista de Investigación y Pedagogía del Arte