Ground public transport and accessibility, instruments for the functional analysis of the settlements system: the case of Ecuador

 

Authors
Fernández de Córdoba, Manuel Benabent
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

Long-distance public passenger transport by road is one of the principal means for the articulation of the settlements. In Ecuador, public transport is of massive use for long-distance travel and how routes are disponibles, the centers which interconnect, and frequencies of services suggest wich are the main relationships that take place in the territory. When there are no other expressive indicators of these relationships it becomes a fundamental source to know the functioning of urban systems. Likewise, the analysis of territorial accessibility contributes in a complementary way to defining these relationships, especially in areas where there are no public transport connections. The article analyzes territorial relations that occur at different levels of the system of settlements through the transport system and accessibility analysis, and made an approach to areas that are generated around the main nodal centers of Ecuador.Keywords: Ecuador, System of settlements, territorial accessibility, transport system, territorial connectivity
El transporte terrestre es uno de los medios principales para la articulación de los asentamientos urbanos. En Ecuador el transporte público de viajeros es de elevada utilización para los desplazamientos interurbanos; la forma en que se disponen las rutas, los núcleos urbanos que interconectan y las frecuencias de los servicios permiten determinar cuáles son las principales relaciones funcionales que tienen lugar en el territorio. Cuando no se dispone de otros indicadores expresivos de estas relaciones se convierte en una fuente fundamental para conocer el funcionamiento de los sistemas urbanos. Asimismo, el análisis de la accesibilidad territorial contribuye de forma complementaria a definir estas relaciones, especialmente en aquellas zonas en que no existen conexiones de transporte público. En el artículo se analiza a través del sistema de transporte y del análisis de accesibilidad, las relaciones territoriales que se producen entre los núcleos del sistema de asentamientos y se efectúa una aproximación a los ámbitos que se generan en torno a los principales centros nodales de Ecuador.Palabras clave: Accesibilidad territorial, Ecuador, conectividad territorial, sistema de asentamientos, sistema de transportes.

Publication Year
2017
Language
spa
Topic
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/estoa/article/view/1436
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2017 Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca