The dual conceptualization of the body in the aesthetics of the contemporary scene

 

Authors
Le´´on Aguillera, Karla
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The body is a tool that remains on the frontier of the different views that art and society seek of it; the body is a social construction, therefore, it is revealing itself, transmitting, expressing, because for the proposals that have made sense, the search is to break the mold, not to pigeonhole. This essay is based on the notion that in our society a dualistic way of looking at the body is conceived, which has been built from the cradle of the Western world. The performing arts speak from a physical body, an element shared between the actor and the spectator: with the body other bodies are read, that is why the symbols and constructs that are generated from it are so powerful and effective. This is way of looking at the body in this text.
El cuerpo es una herramienta que sigue en la frontera de las distintas miradas que el arte y la sociedad pretenden de él; el cuerpo es una construcción social, por lo tanto, se está revelando a sí mismo, transmitiendo, expresando, porque para las propuestas que han cobrado sentido, la búsqueda es romper moldes, no encasillarse. Este artículo parte de la noción de que en nuestra sociedad se concibe una forma dualista de mirar el cuerpo, construida desde la cuna del mundo occidental. Las artes escénicas hablan desde un cuerpo físico, elemento compartido entre el actor y el espectador: con el cuerpo se leen otros cuerpos, por eso los símbolos y constructos que se generan a partir de él son tan poderosos y eficaces. De esta forma de mirar el cuerpo trata este texto.

Publication Year
2022
Language
spa
Topic
body
symbols
disability
beauty
performing arts
cuerpo
símbolos
discapacidad
belleza
artes escénicas
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/4032
Rights
openAccess
License