Experimental study of educational intervention in knowledge, attitudes and practices for ictus, in a group.

 

Authors
Córdova López, Patricio Fernando
Format
Article
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ABSTRACT Objective: to determine the effectiveness of the educational intervention in the change of knowledge, attitudes and practices regarding ictus. Method: It is a quasi-experimental study with a random sample of intervention in 68 subjects, who received an educational program and at the same time acted as  control. A questionnaire on knowledge, attitudes and practices validated before and after intervention was applied. In addition, blood pressure, determination of body mass index, lipid profile and glycosylated hemoglobin were taken. The effectiveness of the educational intervention is represented as a change in pre and post intervention percentage in a period of three months. Results: the average age was 61.07 years, 64.7% were women, the percentage of knowledge, attitudes and appropriate practices improved from 61.36% to 73.7%; from 64.94% to 83.94%; 87.92% and 76.52% respectively. The total effectiveness was an increase of 22%. The quantitative variables such as body mass index, blood pressure, lipid profile levels, as well as glycosylated hemoglobin did not reach a significant difference. Conclusions: there is a direct and efficacy relationship greater than 20% when patients are educated to positively modify knowledge, attitudes and practices on risk factors regarding ictus. Key words: health education, cerebrovascular disorders, knowledge, attitudes and practices, stroke.
RESUMEN El ictus es una de las patologías neurológicas de mayor prevalencia en el país. Objetivo: determinar la eficacia de la intervención educativa en el cambio de conocimientos, actitudes y prácticas frente a los factores de riesgo del ictus. Método: estudio cuasi – experimental con muestra al azar de intervención en 68 sujetos, quienes recibieron programa educativo y al mismo tiempo actuaron como control. Se aplicó un cuestionario sobre conocimientos, actitudes y prácticas validado pre y post intervención. Además, se realizó toma de su presión arterial, determinación del índice de masa corporal, perfil lipídico, hemoglobina glicosilada.  La efectividad de la intervención educativa se representa como cambio en porcentaje pre y post intervención en un lapso de tres meses. Resultados: la media de edad fue de 61.07 años, 64.7% fueron mujeres, el porcentaje de conocimientos, actitudes y prácticas adecuadas mejoró de 61.36% a 73.7%; de 64.94% a 83.94%; 87.92% y 76.52% respectivamente. La efectividad total fue un incremento del 22%. Las variables cuantitativas como índice de masa corporal, tensión arterial, niveles de perfil lipídico, así como hemoglobina glicosilada no alcanzaron diferencia significativa. Conclusiones: existe una relación directa y eficacia mayor del 20% cuando los pacientes son intervenidos educativamente para modificar positivamente los conocimientos, actitudes y prácticas sobre los factores de riesgo de ictus.  Palabras Clave: educación en salud, trastornos cerebrovasculares, conocimientos, actitudes y prácticas, accidente cerebrovascular.

Publication Year
2020
Language
spa
Topic
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Revista Universidad de Cuenca
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