Inclusive Architecture: a neurocognitive approach

 

Authors
Solano Meneses, Eska Elena
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

Inclusive architecture has hardly been considered under the substrate of neurocognitive sciences. Generally, this approach to architectural design is generated under functional guidelines that do not consider deeper levels such as neurocognitive ones. It is for this reason that the objective of this work is to analyze the implications of cognitive sciences in architectural design in order to propose design guidelines that contribute to strengthening inclusion in spaces through intuitive codes. To this end, it relies on an inductive method, which begins with an analytical review oriented to inclusive architecture, to contrast with the proposals from the neurocognitive sciences, accessibility, the principles of wayfinding and wayshowing and their semiotic foundations. It is concluded that, in the design of architectural spaces, it is necessary to consider spatial learning and thinking through patterns, since as seen, it is not the same as visual learning and thinking.
La arquitectura inclusiva escasamente se ha considerado bajo el sustrato de las ciencias neurocognitivas. Generalmente este enfoque de diseño arquitectónico se genera bajo lineamientos funcionales que no consideran niveles más profundos, como los neurocognitivos. Es por esta razón que el objetivo de este trabajo es analizar las implicaciones de las ciencias cognitivas en el diseño arquitectónico, para proponer pautas de diseño que contribuyan a fortalecer la inclusión en los espacios a través de códigos intuitivos. Para este fin, se apoya en un método inductivo, que inicia por una revisión analítica orientada a la arquitectura inclusiva, para contrastar con las propuestas desde las ciencias neurocognitivas, la accesibilidad, los principios de wayfinding y wayshowing y sus fundamentos semióticos. Se concluye que, en el diseño de espacios arquitectónicos, se hace necesario considerar el aprendizaje espacial y el pensamiento a través de patrones, ya que, como se ve, no es lo mismo que el aprendizaje visual y el pensamiento.

Publication Year
2021
Language
spa
Topic
arquitectura inclusiva
ciencias neurocognitivas
wayfinding
wayshowing
nclusive architecture
neurocognitive sciences
wayfinding
wayshowing.
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/estoa/article/view/3253
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2021 Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca