Programa educativo virtual para mejorar la prescripción antibiótica en médicos rurales

 

Authors
Ojeda Orellana, Marco Ribelino
Format
Article
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ABSTRACT OBJECTIVE To evaluate a virtual educational program for rural doctors in the provinces of Azuay, Cañar, Loja and Morona Santiago to improve knowledge and prescription of antibiotics in pharyngitis, urinary tract infection, infectious diarrhea and pyoderma. METHODOLOGY A random experimental double-blind study was made, in which 102 rural doctors from the provinces mentioned before attended during the period February-October 2011. Through the virtual platform MOODLE a course of antibiotics based on OPS, Sandford and from MSP was applied to 53 doctors in the intervention group, and on another platform, a course about “Critical analysis of pharmaceutical promotion” was applied to 49 physicians in the control group. They were evaluated with a questionnaire applied before and after the new knowledge acquired and the quality of prescriptions before and after the course. RESULTS The virtual course improved significantly, the average score of the questionnaire was 7.5 / 10 to 8.07 / 10 (p = 0.037) in the intervention group, as well as the score of the recipes in all diagnoses. The relative risk of the intervention on the presence of a bad prescription was 0.53 (p = 0.0) and about bad questionnaire’s grade was 0.78 (p=0.0). CONCLUSIONS The virtual education program improved significantly the knowledge and the quality of outpatient prescriptions for pharyngitis, urinary tract infection, infectious diarrhea and pyoderma.
RESUMEN OBJETIVO Evaluar un programa educativo virtual dirigido a médicos rurales de las provincias del Azuay, Cañar, Morona Santiago y Loja para mejorar conocimientos y la prescripción de antibióticos en faringitis, infección del tracto urinario, diarrea infecciosa y piodermias. METODOLOGÍA Estudio experimental aleatorizado doble ciego que contó con la participación de 102 médicos rurales de las provincias mencionadas durante el periodo febrero - octubre de 2011. Mediante plataforma virtual MOODLE se aplicó un curso sobre prescripción de antibióticos basado en las guías OPS, Sandford y del MSP a 53 médicos del grupo intervención y en otra plataforma un curso sobre “Análisis crítico de promoción farmacéutica” a 49 médicos del grupo control. Se evaluaron mediante aplicación de cuestionario antes y después los conocimientos adquiridos y la calidad de recetas antes y después del curso. RESULTADOS El curso virtual mejoró significativamente la media del puntaje de cuestionarios de 7,5/10 a 8,07/10, (p= 0,037) en el grupo intervención, así como el puntaje de las recetas en todos los diagnósticos. El riesgo relativo de la intervención sobre la presencia de mala prescripción fue de 0,53 (p= 0,0) y sobre la mala calificación en cuestionarios de 0,78 (p=0,0). CONCLUSIONES El programa educativo virtual mejoró significativamente los conocimientos y la calidad de recetas en consulta externa para faringitis, infección del tracto urinario, diarrea infecciosa y piodermias.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
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Revista Universidad de Cuenca
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