ICTs and promotion of male co-responsibilities in the care of HIV and STIs

 

Authors
García, Darwin
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This article arises from the Community Liaison Project called: "Prevention and awareness of HIV / AIDS in key groups of the Cuenca canton: university population" sponsored by the University of Cuenca, through the Gender and Development career, the same which is constituted in a research work that brings together a sample of students from the twelve faculties of this house of study, this investigative process lies in making a screening of the knowledge about sexually transmitted infections (STIs) and HIV / AIDS, to suggest adequate educational intervention strategies to be implemented in the students of the University of Cuenca, a process that starts from the adequate conception of terms, to elements that allow developing an adequate awareness about affective-sexual relationships based on self-care and self-care. non-violence from a gender perspective, with an emphasis on HIV prevention. For this writing, one of the areas addressed in said screening is taken into account, which is related to two specific aspects, the first oriented to how the group of students access information related to STI / HIV, and the second to how the Perceptions about care and self-care are decisive for understanding the implications of an adequate prevention system that starts from personal criteria as a sensitive and responsible act.
El presente artículo nace del Proyecto de Vinculación con la Comunidad denominado: “Prevención y sensibilización en VIH/SIDA en colectivos clave del cantón Cuenca: población universitaria” auspiciado por la Universidad de Cuenca, a través de la carrera de Género y Desarrollo,  el mismo que se constituye en un trabajo de investigación que aglutina a una muestra de estudiantes de las doce facultades de esta casa de estudio, este proceso investigativo radica en hacer un despistaje de los conocimiento sobre infecciones de transmisión sexual (ITSs) y VIH/SIDA,  para sugerir estrategias de intervención educativa adecuadas a ser implementadas en los y las alumnas de la Universidad de Cuenca, proceso que parte desde la concepción adecuada de términos, hasta elementos que permitan desarrollar una adecuada conciencia sobre las relaciones afectivo-sexuales basadas en el autocuidado y la no violencia desde un enfoque de género, con énfasis en la prevención del VIH. Para este escrito, se toma en cuenta una de las áreas abordadas en dicho despistaje, que se relaciona con dos aspectos específicos, el primero orientado a cómo el grupo de estudiantes accede a la información relacionada con ITS/VIH, y el segundo a cómo las percepciones sobre cuidado y autocuidado son determinantes para la comprensión de las implicaciones que conlleva un adecuado sistema de prevención que parta del criterio personal como un acto sensible y responsable.

Publication Year
2021
Language
spa
Topic
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/article/view/3943
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2022 Darwin García