Grupos de escritura en el Ecuador para el apoyo a académicos en su camino a la publicación

 

Authors
Rodas Brosam, Elisabeth; Colombo, Laura
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

Writing groups where authors get constructive feedback to improve their drafts are quite innovative in South America, especially for those not used to sharing their work in progress with academic readers, even more so when texts are produced in English as a second language. This paper presents the experience of a writing group in English which took place at a public Ecuadorian university. The participants revised and sent for publication a conference paper. To determine the usefulness of this initiative, group meetings were recorded, a short anonymous survey was administered, and a semi-structured focus group was conducted with the participants. Results show that, in line with previous research, this writing group presented benefits to help support academics on the road to publication such as experiencing and learning how to give and receive written feedback and learning literacy practices in a situated manner through dialogue.
Grupos de escritura donde los autores reciben feedback constructivo para mejorar sus textos son bastante novedosos en América Latina, especialmente para aquellos que no acostumbran compartir su trabajo en progreso con lectores académicos; y más si es que los textos son escritos en inglés como segundo idioma. Este trabajo presenta la experiencia de un grupo de escritura en inglés que tuvo lugar en una universidad pública ecuatoriana. Los participantes revisaron y enviaron a ser publicado una ponencia. Para determinar la utilidad del círculo, las sesiones de trabajo fueron grabadas para su análisis, se administró una encuesta corta, y se mantuvo un grupo focal semi-estructurado con los participantes. Los resultados muestran que, de acuerdo a la literatura, los grupos de escritura presentan beneficios para dar apoyo a los académicos en su camino a la publicación, tales como experimentar el dar y recibir feedback y el aprender las prácticas letradas de manera situada por medio del diálogo.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/article/view/2690
Rights
openAccess
License