THE 2017 ELECTION CAMPAIGN IN ECUADOR. AN ANALYSIS FROM THE PERSPECTIVE OF SENSORY MARKETING

 

Authors
Hallo Alvear, Fernando; Camino Guaján, Rafael
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The present work aims to analyze the application of Sensory Marketing strategies that were worked by eight binomial candidates for the presidency and vice presidency during the election campaign of the first round in the elections held in Ecuador on February 19, 2017. With the research team made up of Pamela Vargas and Daniela Gallo, all the information about the subject was investigated and analyzed in order to conclude, within the political field, how the various proposals and actions carried out during the electoral campaign period its impact on voters from a sensory point of view. In an objective and technical way, it was studied how each candidate decided to apply strategies that were perceived by the voters through their senses, generating during this period remembrance or forgetfulness, acceptance or rejection, empathy or antipathy and in most cases, a vote. The structure and approach of this article is purely technical and informative at the academic level, it does not pretend to give value judgments or partisan attitudes of any kind for or against the candidates that were part of the study, nor is it intended to conclude what strategy was better than another or to deepen in political subjects.
El presente trabajo tiene como objetivo analizar la aplicación de las estrategias de Marketing Sensorial que fueron trabajadas por ocho binomios candidatos a la presidencia y vicepresidencia durante la campaña electoral de primera vuelta en las elecciones desarrolladas en el territorio ecuatoriano el 19 de febrero del año 2017. Con el equipo de investigación conformado por Pamela Vargas y Daniela Gallo, se indagó y analizó toda la información acerca del tema con el fin de concluir, dentro del campo político, cómo las diversas propuestas y acciones que realizaron durante el periodo de la campaña electoral tuvieron su impacto en los electores desde un punto de vista sensorial. De manera objetiva y técnica se estudió la forma en que cada candidato decidió aplicar estrategias que fueron percibidas por los electores por medio de sus sentidos, generando durante este periodo recordación u olvido, aceptación o rechazo, empatía o antipatía y en la mayoría de los casos, un voto. La estructura y enfoque del presente artículo es netamente técnico y divulgativo a nivel académico, no pretende dar juicios de valor ni posturas partidistas de ninguna índole a favor o en contra de los candidatos que formaron parte del estudio, así como tampoco se pretende concluir cuál estrategia fue mejor que otra o profundizar en temas políticos.

Publication Year
2017
Language
spa
Topic
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Revistas Universidad Tecnológica Equinoccial
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https://revistas.ute.edu.ec/index.php/economia-y-negocios/article/view/317
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