Educaci?n formal universitaria para una arquitectura sostenible. Caso Ecuador.

 

Authors
P?rez P?rez, Marina
Format
Article
Status
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Description

Among the main features of the architect profile features a wide profile with values, knowledge and skills, which define in terms of social, economic and cultural context of the user, the project is sustainable, to materialize with minimum energy consumption. Since the basics of architecture are studied, sustainability and architecture constrict their relationship as a result of the stage of defining how the project will selecting the materials used in construction, a decision that determines the intervention architect in the environment, specifying the alternative that has the architect to meet customer needs-user and that will be the presence or absence of sustainability in architecture. Official initiatives to incorporate environmental education in higher education, argue that training is required in professions for the protection, rehabilitation and environmental management. In this area, beginning from a documentary perspective of official initiatives, is presented in an analytical way, the presence of sustainability in formal education in architecture later cases of academic studies of environmental content, conducted at the Faculty are analyzed Architecture and Urbanism of the University of Cuenca, with reference to the content of the syllabi of the construction area at the end of the conclusions guidelines for the enrichment of university education in order to train architects for sustainability are proposed.
Entre las caracter?sticas principales del perfil del arquitecto destaca un perfil amplio, con valores, conocimientos y habilidades, que definen en funci?n del marco social, econ?mico y cultural del usuario, el proyecto que es sostenible, al materializarse con un m?nimo consumo energ?tico. Desde que se estudian los conceptos b?sicos de la arquitectura, la sostenibilidad y la arquitectura estrechan su relaci?n como resultado de que en la etapa de la definici?n de la forma del proyecto se van eligiendo los materiales a utilizar en la construcci?n, decisi?n que determina la intervenci?n del arquitecto en el medio ambiente, especificando la alternativa que tiene el arquitecto para satisfacer las necesidades del cliente-usuario y que ser? la presencia o ausencia de la sostenibilidad en la arquitectura. Las iniciativas oficiales de incorporar la educaci?n medioambiental en la ense?anza superior, defienden que se requiere la capacitaci?n en las profesiones para la protecci?n, rehabilitaci?n y ordenaci?n del medio ambiente. En este ?mbito se presenta, desde una forma anal?tica, la presencia de la sostenibilidad en la educaci?n formal de la arquitectura, en principio desde una ?ptica documental de las iniciativas oficiales, posteriormente se analizan casos de estudios acad?micos de contenido medioambiental, realizados en la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, con la referencia del contenido de los s?labos del ?rea de construcci?n, al final en las conclusiones se proponen lineamientos para el enriquecimiento de la educaci?n universitaria con el prop?sito de formar arquitectos para la sostenibilidad.
Universidad de Cuenca
http://eujournal.org/index.php/esj/article/download/7408/7136

Publication Year
2016
Language
spa
Topic
ARQUITECTURA
CONSTRUCCI?N
EDUCACI?N
UNIVERSITARIA
Repository
Repositorio SENESCYT
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http://repositorio.educacionsuperior.gob.ec/handle/28000/3350
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openAccess
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