Uso de las redes sociales digitales profesionales y cient?ficas: el caso de las 3 universidades gallegas

 

Authors
Campos Freire, Francisco Manuel; R?as Ara?jo, Jos?
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

A survey conducted among 5,500 professors and researchers from the three Galician universities received 463 answers. The results reveal a rise in popularity of professional and scientific digital social networks, but it also shows a lack of knowledge about them and inefficient use of them. Ninety percent of Galician university professors are present in a professional or academic network, but only 8.64 percent consider themselves experts. LinkedIn and ResearchGate have the largest number of members, although their average use is medium or low. Biomedical, engineering, and natural sciences scholars use more networks than the two previously mentioned; and social sciences and humanities scholars prefer Academia.edu. In total, 32.8 percent of the three universities? scholars that answered the survey use social networks at least once a month. Social networks are used primarily to disseminate and follow publications, and, secondly, to get citations and improve reputation.
Una encuesta a 5.500 profesores e investigadores de las tres universidades de Galicia recibi? 463 respuestas (8,42%). Se revela el ascenso y popularidad de las redes sociales digitales profesionales y cient?ficas entre los acad?micos, pero tambi?n su todav?a bajo conocimiento y uso eficiente de ellas. El 90% de los docentes universitarios gallegos que respondieron se ha inscrito en alguna red profesional o acad?mica, pero s?lo un 8,64% se considera como usuario experto. LinkedIn y Research-Gate son las que tienen m?s miembros, aunque con una utilizaci?n media-baja. Los de las ?reas de ingenier?as, biom?dicas y ciencias naturales usan m?s esas dos redes citadas, mientras que en las ramas sociales y human?sticas se decantan por Academia.edu. El 32,8% del personal docente e investigador (PDI) que respondi? las usa al menos una vez al mes para difundir y seguir publicaciones, en primer lugar, y luego para conseguir m?s citas y reputaci?n.
https://recyt.fecyt.es//index.php/EPI/article/view/epi.2016.may.13

Publication Year
2016
Language
spa
Topic
REDES SOCIALES DIGITALES CIENT?FICAS
REDES PROFESIONALES
IDENTIDAD DIGITAL
REPUTACI?N DIGITAL
METAMEDIOS
METAMEDIOS CIENT?FICOS
LINKEDIN
RESEARCHGATE
ACADEMIA.EDU
INVESTIGADORES
ENCUESTAS
Repository
Repositorio SENESCYT
Get full text
http://repositorio.educacionsuperior.gob.ec/handle/28000/4028
Rights
openAccess
License
openAccess