Tendencias metodol?gicas universitarias en los siglos XX y XXI. Estudio comparativo

 

Authors
Morales G?mez, Gonzalo
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This essay reviews the topic about university methodologies of the XX and XXI centuries as pedagogic trends in Western higher Education, which is the theoretical framework of an exploratory research on methodological trends among teachers in a selected sample in the State University of Guayaquil and State University of Milagro, Ecuador, in 2014. It is offered, first of all a panoramic view to the pedagogic characteristics of the XX and XXI centuries; it is further presented the most used curricular and methodological patterns in pedagogic practices of many university professors in Western countries; and, with self-evaluation purposes, a preliminary classification is attempted about some methodologies of the XX and XXI centuries which have achieved greater positioning of pedagogic experiences in the Latin American university professors.
En el presente ensayo se aborda el tema de las metodolog?as universitarias de los siglos XX y XXI como tendencias pedag?gicas en la educaci?n superior occidental, el cual constituye el marco te?rico referencial de una investigaci?n exploratoria sobre tendencias metodol?gicas entre los docentes de una muestra seleccionada en las Universidades de Guayaquil y Estatal de Milagro, en Ecuador, en el a?o 2014. Se ofrece en primer lugar una mirada panor?mica a las caracter?sticas pedag?gicas de los siglos XX y XXI; luego se exponen los modelos curriculares y metodol?gicos m?s empleados en las pr?cticas pedag?gicas de numerosos docentes universitarios en los pa?ses occidentales, y finalmente se intenta, con fines autoevaluativos, una clasificaci?n preliminar de algunas metodolog?as de los siglos XX y XXI que han logrado un mayor posicionamiento en las experiencias pedag?gicas de los docentes universitarios latinoamericanos.
http://ojs.unemi.edu.ec/index.php/cienciaunemi/article/view/259

Publication Year
2016
Language
spa
Topic
ESTUDIO COMPARATIVO
METODOLOG?A
MODELOS CURRICULARES
PEDAGOG?A
COMPARATIVE STUDY
METHODOLOGY
CURRICULAR PATTERNS
PEDAGOGY
Repository
Repositorio SENESCYT
Get full text
http://repositorio.educacionsuperior.gob.ec/handle/28000/3649
Rights
openAccess
License
openAccess