La educación virtual en la Universidad Central del Ecuador: ¿un nuevo reto académico? (Estudios)

 

Authors
Morillo Revelo, Javier; Morales Puruncaja, Iván
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This research addresses the management of educational knowledge using information and communication technologies (ICT) tools at Universidad Central del Ecuador (UCE), specifically at the Faculty of Administrative Sciences, to analyze how technological scientific progress influences higher education in the context of the COVID-19 pandemic. The objective is to analyze the use of new competencies backed by virtual educational platforms, in order to improve the teaching - learning process and the autonomous capacity of students. This study is descriptive in nature due to the theoretical perspective of the subject in terms of the management of knowledge in the educational field; on the other hand, the use of the quantitative typology is due to the operability of statistical figures and the use of the scientific method, with a technical application of a field study by means of surveys. The conclusion is that the use of ICTs in knowledge management is currently the support engine in the teaching-learning process, promoting the growth of teachers through e-learning, and thereby allowing them to fully exploit the capacities of students under equal opportunities.
Esta investigación trata sobre la gestión del conocimiento educativo a través del empleo de herramientas proporcionadas por las tecnologías de información y comunicación (TIC) en la Universidad Central del Ecuador (UCE), específicamente en la Facultad de Ciencias Administrativas (FCA), para analizar cómo el avance científico tecnológico incide en la educación superior en el contexto de la pandemia causada por la COVID-19. El objetivo es analizar el empleo de nuevas competencias apoyadas por las plataformas educativas virtuales, en busca de mejorar la enseñanza-aprendizaje y la capacidad autónoma de los estudiantes. El estudio es de tipo descriptivo por el enfoque teórico del tema, con respecto a la gestión del conocimiento en el aspecto educativo; por otro lado, el uso de la tipología cuantitativa se debe a la operatividad de cifras estadísticas y al empleo del método científico, con una aplicación técnica de estudio de campo a través de encuestas. La conclusión es que la gestión del conocimiento, mediante el empleo de las TIC, es el motor de apoyo en la enseñanza-aprendizaje en los actuales momentos, promoviendo el desarrollo de los docentes a través del e-learning, lo que conlleva a explotar al máximo las capacidades del alumnado en igualdad de oportunidades.

Publication Year
2022
Language
spa
Topic
EDUCACIÓN EN LÍNEA
UNIVERSIDAD CENTRAL DEL ECUADOR
APRENDIZAJE COLABORATIVO
PANDEMIA COVID-19
E-LEARNING
Repository
Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
Get full text
http://hdl.handle.net/10644/8460
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional