Orígenes y problemas de la escuela rural en el Ecuador: 1870-1930 (Estudios)

 

Authors
Luna Tamayo, Milton
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The research concludes that the federal state’s limited concern over fostering rural schooling, in particular educating indigenous peoples, stemmed not only from the shortage of resources or the inefficiency of government administration services, but also from more deeply rooted factors, namely, the decision of the country’s ruling elites to focus the state’s policy priorities on bolstering state building and modernization, thus excluding the indigenous and rural sectors and giving further impetus to cities and the middle class, two trends that emerged not only in Ecuador but also in Latin America as a whole.
Este artículo constató que la limitada preocupación del Estado central por el fomento de la educación rural, en particular indígena, no solo se debió a la carencia de recursos o a la ineficiencia de la administración pública, sino a algo más profundo: a la decisión de las élites nacionales gobernantes de dirigir las prioridades de las políticas estatales a apuntalar la modernidad y construir la nación, excluyendo al mundo indígena y rural, fortaleciendo las ciudades y las clases medias, dos fenómenos que no solo se presentaron en el Ecuador sino en toda América Latina.

Publication Year
2022
Language
spa
Topic
HISTORIA DE LA EDUCACIÓN
ESCUELAS RURALES
MODERNIDAD
ESTADO - NACIÓN
REVOLUCIÓN LIBERAL
POLÍTICA EDUCATIVA
HISTORY OF EDUCATION
Repository
Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
Get full text
http://hdl.handle.net/10644/8843
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional