La Trinidad Heterodoxa en América Latina (Dossier: Historia del Arte)

 

Authors
Sartor, Mario
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

El artículo explora los orígenes de la representación de la Trinidad y su declive en Europa, durante el siglo XVI, luego de la Contrarreforma. Prohibida en Europa por considerársele herética y confusa para los fines pedagógicos de la iconográfía católica, el tema trinitario floreció en América durante la segunda mitad del siglo XVII en variadas formas y adaptaciones. La prohibición se derivaba del hecho de que esta iconografía podía generar significados idolátricos al relacionar la representación del Espíritu Santo con manifestaciones religiosas animistas. El análisis se basa en un amplio corpus de imágenes recopiladas en varios contextos latinoamericanos y, finalmente, identifica la persistencia de esta representación en el arte moderno mexicano.
The article explores the origins of the representation of the trinity in its anthropomorphic trifacial version, its consolidation in the Middle Ages and its decline in Europe during the sixteenth century, after de Counter Reformation. Forbidden in Europe as it was considered heretical and confusing for the pedagogical purposes of catholic iconography, the trinity theme flourished in America in various forms and adaptations during the second half of the seventeenth century. This prohibition derived from the fact that it would have generated idolatrous meanings relating the representation of the Holy Spirit to animist religious representations. The analysis is based on an ample corpus of images compiled from various Latin American contexts and it, finally, identifies the persistence of this representation in modern Mexican art.

Publication Year
2007
Language
spa
Topic
ARTE RELIGIOSO
ARTE CRISTIANO
BARROCO
RELIGIOUS ART
CHRISTIAN ART
BAROQUE
Repository
Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
Get full text
http://hdl.handle.net/10644/159
Rights
openAccess
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/