Plan de mejoramiento para la panadería Ciabatta en la ciudad de Quito

 

Authors
Pozo Castro, Daniela Alejandra
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

Ciabatta bakery is a microenterprise which focuses on making and marketing artisan bread and has more than fifteen years experience in Quitos market. Its growth has stopped in the last few years and that it has been necessary to find new alternatives in order to improve its growth. The proposal plan started with an internal analysis of its mission and vision and it were finding some troubles because of its wrong strategy. Later, it was analyzed some other aspects such as: administration, human resources, marketing, finance and sales, among others. Furthermore, it has been found some strengths of which are important to highlight experience and competitiveness. On the other hand, there were some weaknesses such as: lack of positioning, and low growth. Thus, a more general idea of the enterprise was obtained related through the matrix of Evaluation of Internal Factors (EIF); therefore, the necessity of improving some aspects of the enterprise arose. Regarding to the external analysis of the industry and market was made through qualitative and quantitative research where it was determined that customers are more likely to buy products of excellent quality and variety. Consequently, the responses about the survey lead us to bear in mind the areas that must be enhanced within the bakery. Beyond that, opportunities and threats were identified doing a PESTEL (political, economic, social and technological) analysis and EEF (evaluation of external factors) matrix. Additionally, short, medium and large term objectives were established which are going to focus on sales growth, improvement of the technological design, production chain, quality products and client`s satisfaction. In the plan proposal, it will be in charge of the production chain restructuring in order to enhance the technological area and the creation of a marketing department to improve advertising and positioning of the bakery. Finally, the leverage of the enterprise was considered as the best option to make the improvement plan and on this way get the projected financial flows which were obtained as a result of the following: NPV = USD 38.102,43 and IRR = 44,50%. These numbers show the financial viability of the improvement proposal.
Panadería Ciabatta es una microempresa dedicada a la elaboración y comercialización de pan artesanal, con más de 15 años de experiencia en el mercado Quiteño. Su crecimiento se ha detenido en los últimos años, por lo que ha buscado nuevas alternativas de crecimiento, debido a esto se ha contemplado realizar un plan de mejora. Se inició con un análisis interno de la microempresa, en la misión y la visión se encontraron fallas en la formulación. Posteriormente se investigaron aspectos: administración sobre: recursos humanos, marketing, finanzas, ventas y otros, en donde se encontraron varias fortalezas donde se pueden destacar experiencia y competitividad. Por otro lado se encontraron varias debilidades como: falta de posicionamiento y bajo crecimiento. A través de la matriz EFI (evaluación de factores internos) se obtuvo un cuadro más general en cuanto a la situación interna de la cual se obtuvo la necesidad de mejorar en varios aspectos. El análisis se realizó a través de investigaciones cuantitativas y cualitativas en donde se determinó que los clientes tienen una preferencia a los productos de gran calidad y variedad. Algunas de las respuestas realizadas en las encuestas se observaron las áreas en las que se puede mejorar la panadería. Se identificaron mediante el análisis PESTEL (político, económico, social, tecnológico, ecológico y legal) y la matriz EFE (evaluación de factores externos) ciertas oportunidades y amenazas. Se establecieron objetivos y estrategias a corto, mediano y largo plazo las cuales se concentran en el crecimiento de las ventas, en la mejora del diseño tecnológico, optimización de costos, mejorar la cadena de producción y satisfacción de los clientes. La propuesta de mejora se encuentra enfocada en la reestructuración de la cadena de producción, también se enfoca en la creación de un departamento de mercadeo para aumentar la publicidad de la microempresa y aumentar el posicionamiento. Para la proyección de los flujos financieros, se consideró el apalancamiento como mejor opción para la realización del plan de mejora en la cual se obtuvo como resultado lo siguiente: VAN = USD 38.102,43 y TIR = 44,50%, lo que indica la viabilidad financiera de la propuesta de mejora.

Publication Year
2016
Language
spa
Topic
GESTIÓN ESTRATÉGICA
PANADERÍAS
BARRIO KENNEDY-QUITO
Repository
Repositorio Universidad de las Américas
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http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/5184
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