La necesidad de regulación de mínimos en el contrato de franquicia en la legislación ecuatoriana

 

Authors
Cabrera Hidalgo, Paula Andrea
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

This titling project focuses on demonstrating that the franchise contract is a unique business model, highly used worldwide and nationwide and that this contract not only regulates the contract relationship between the parties, i.e. franchisee franchiser, but it is a complex juridical act which involves other rights and obligations arising from its nature, which is why it is necessary to regulate within Ecuadorian legislation. To others, this unique business model moves around 949 million dollars per year and generates about 9,800 direct jobs, therefore, demonstrates legal necessity to be regulated, but shows its impact economically and socially. The need for minimum regulation of the present work is properly grounded during its development. The first chapter develops briefly the history of the overview franchise agreement, conceptualizes the franchise, personal and real elements of the figure are distinguished and develops the evolution of the franchise in Ecuador, starting with established international franchises to finish in the nationwide franchises. Within the second chapter it is described how comparative law has regulated the franchise agreement, mainly the United States for being the precursor of this legal figure and Spain for having a positive system similar to Ecuador. As the last subtopic the principles of dispute resolution envisaged of the International Institute for the Unification of Private Law - UNIDROIT for its acronym in English. Finally, the last chapter analyses the levels of investment that moves the franchise and the squares of direct and indirect employment it generates, as well as its lack of regulation within the Ecuadorian legal system and the present problems discussed in terms of scope, interpretation or application in case of disputes.
El presente trabajo de titulación demuestra que el contrato de franquicia es un modelo único de negocio, altamente utilizado tanto a nivel mundial como nacional, y que no solo regula la relación entre las partes, es decir, entre franquiciado y franquiciante, sino que es un acto jurídico complejo del cual se desprenden otros derechos y obligaciones propios de su naturaleza, razón por la cual es necesaria una mínima regulación. Además, este modelo único de negocio mueve cerca de USD 949 millones de dólares de los Estados Unidos de América al año y genera alrededor de 9,800 plazas de trabajo directo en el Ecuador, de allí la necesidad jurídica de regularlo. La necesidad de regulación mínima contenida en este trabajo se fundamenta debidamente en los niveles de inversión y los actos jurídicos que se desprenden del uso de la misma. En el primer capítulo se hace una breve reseña historia del contrato de franquicia, se da un concepto del mismo y se distinguen sus elementos para finalmente desarrollar la evolución de la franquicia en el Ecuador. En el segundo capítulo se analiza como el derecho comparado ha regulado el contrato de franquicia, principalmente en los Estados Unidos de América por ser el precursor de esta figura jurídica y España por tener un sistema positivo similar al ecuatoriano. Finalmente, en el último capítulo se analiza los niveles de inversión que mueve la franquicia y las plazas de empleo directo e indirecto que genera, así como los problemas que presenta su falta de regulación en el ordenamiento jurídico ecuatoriano, en cuanto a su alcance, interpretación y aplicación en caso de controversias.

Publication Year
2017
Language
spa
Topic
DERECHO COMERCIAL
DERECHO SOCIETARIO
CONTRATOS COMERCIALES
CONTRATO DE FRANQUICIA
Repository
Repositorio Universidad de las Américas
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http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/8711
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openAccess
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