Propuesta de un plan de mejora para el fortalecimiento de la gestión de procesos internos en el área de rehabilitación y fisioterapia de Sports Medical Center. DM de Quito

 

Authors
Coro Elizalde, María Fernanda
Format
MasterThesis
Status
publishedVersion
Description

The present research was elaborated with the purpose of realizing an improvement approach for the strengthening of the management of internal processes in the rehabilitation area of the Center of Physical Medicine Sports Medical Center, Metropolitan District of Quito, in order that its implementation (In the medium term), contribute to the structural and management strengthening of the institutional human resource, allow for streamlining its usual processes, optimizing the use of existing resources and a positive impact on the external user is attention. From a general perspective, the baseline was the collection and analysis of data from daily practice to determine the current situation of the Center and the critical points of the processes established. Faced with productivity, of the statistical data collected (Documentary analysis: Care of age groups), we can observe the growing curve of increase of attentions to age groups that were initially not included in the service portfolio of the rehabilitation area of Sports Medical Center and currently responds to a significant number of clients, including those under the age of 18 and older adults, who require special techniques prescribed by prescription (characters of weight and size), in the first case and management Of comorbidities in the second, with a percentage of 8.67 percent of total care for children, adolescents and young people with oscillating ages between 2 to 17 years and a percentage of 18.37 percent for older adults from 60 to 84 years. The increase in prescriptions and care in patients ranging from 18 to 60 years of age, with a total of 72.96 percent, was observed in women with 53 percent, compared to 47 percent in men, of the total Of attentions realized. On the other hand, and according to the proposed methodology, as a significant data, the evaluation resulted in the internal customer dissatisfaction (results of the Focus Group) about the lack of normative instruments and technical tolos that allow an integral, Systematic and standardized service oriented to the fulfillment of a care with quality and warmth, in search of satisfying the needs of the clients, as well as the well being of the institutional human resources, observing the fulfillment of the programmed agenda and the working day of the technical personnel, regulation Which supports the daily exercise of institutional actions in relation to internal and external audit processes, which have a positive impact on the organization is perspective in the market. In this sense, it is proposed the implementation of a multidisciplinary internal organization (Management Committee), which establishes the administrative, financial and technical - operational processes that contribute to the rational use of institutional resources, in order to achieve the established objectives and goals.
El presente trabajo de investigación constituye un planteamiento de mejora para el fortalecimiento de la gestión interna de Área de rehabilitación del Centro de Medicina Física Sports Medical Center, Distrito metropolitano de Quito, con el fin de contribuir a la optimización de sus recursos, potenciando los procesos institucionales, mediante la detección de puntos críticos en las tareas habituales, con fines de control, seguimiento y perfeccionamiento continuo. Desde una perspectiva general se planteó como línea base, la recolección y análisis de los datos arrojados de la práctica diaria para determinar la situación actual del Centro y sus procesos instaurados. Al respecto, luego del levantamiento de los datos estadísticos de productividad (Análisis documental: Atención de grupos etários), se puede observar la creciente curva de incremento en atenciones frente a grupos etários que inicialmente no estaban contemplados dentro de la cartera de servicios del área de rehabilitación de Sports Medical Center y que en la actualidad responde a un número importante de clientes, entre los que cuentan niños -adolescentes y adultos mayores, grupos que requieren técnicas especiales establecidas por prescripción (caracteres de peso y talla) en el primer caso y manejo de comorbilidades en el segundo, con un porcentaje de 8.67 porciento del total de atenciones para niños, adolescentes y jóvenes con edades oscilantes entre los 2 a 17 años y un porcentaje del 18.37 porciento para adultos mayores desde los 65 hasta los 84 años. Se observa de igual manera el incremento de las prescripciones y atención en pacientes de entre los 18 a 60 años, con un total del 72.96 porciento, presentándose prevalencia en mujeres con un 53 porciento frente a un 47 porciento en hombres, del total de atenciones realizadas. Por otro lado, y de acuerdo a la metodología propuesta, como dato significativo, al realizar la evaluación se obtuvo como resultado la insatisfacción del cliente interno (resultados de Grupo Focal) respecto a la falta de instrumentos normativos y herramientas técnicas que permitan una atención integral y sistemática del cliente externo, regulación que respalde el ejercicio diario de las acciones institucionales frente a procesos de auditoria interna y externa En tal sentido se propone la implementación de herramientas técnico-operativas, instauración de mecanismos de control y suministro de procesos de gestión que contribuyan al uso racional de los recursos institucionales, para lograr los objetivos y metas establecidas.

Publication Year
2017
Language
spa
Topic
PLANIFICACIÓN ESTRATÉGICA
GESTIÓN POR PROCESOS
CONTROL DE CALIDAD
SERVICIOS MÉDICOS DE EMERGENCIA
Repository
Repositorio Universidad de las Américas
Get full text
http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/8251
Rights
openAccess
License
openAccess