Desarrollo de la inteligencia a través de actividades Lúdicas Musicales en niños de 3 a 4 años en el C.D.I. “EL PINAR” de la ciudad de Quito durante el período 2010 y 2011

 

Authors
Cobo Jurado, Adriana Carolina
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The current investigation analyzes the importance of the influence of music and games in the process of education and learning. Music and games are high expressions of culture, which help to develop the children skills of a dynamic and existential way, allowing a significant learning experience. The first chapter will explain the necessities that exist on the parts of parent, nursery schools teachers and instructors in front of the educational needs of boys and girls; the proposed aims, the justification of investigation and the beneficiaries. In the second chapter will explain the theoretical bases of this investigation for the intelligence development in boys and girls from 3 to 4 years through the implementation of playful and musical activities in the teaching and learning process, with reference of authors and methods that have been previously studied to achieve meaningful learning in children. The third chapter, will be released the methodology used during the investigation, the spatial and temporary delimitation and the sample to witch was applied consider the types of investigations and the resources that support this work. The fourth chapter we will review the analysis and interpret the results of the investigation. The fifth chapter will announce the conclusions of the investigation, if they were found to support the raised hypothesis. Finally, there proposes a didactic guide based on how playful musical activities are implemented in the cognitive development of the boys and girls, which will be a basic tool inside the process of education and learning.
La presente investigación analiza la importancia de la influencia de la música y el juego en el proceso de enseñanza - aprendizaje. Son altas expresiones de cultura, que ayudan a desarrollar las habilidades y destrezas de los niños de una manera dinámica y vivencial, permitiendo un aprendizaje significativo. En el Capítulo I se explicará las necesidades existentes por parte de los padres, parvularios y pedagogos en el proceso educativo de niños y niñas; así como los objetivos propuestos, la justificación de la investigación y los beneficiarios. Dentro del Capítulo II se explicarán las bases teóricas de la investigación para el desarrollo de la inteligencia en niños y niñas de 3 a 4 años, mediante la implementación de actividades lúdicas musicales en el proceso de enseñanza - aprendizaje; se tomará como referencia a varios autores y a los diversos métodos que han sido utilizados para lograr un aprendizaje significativo en los niños...

Publication Year
2012
Language
spa
Topic
PRIMERA INFANCIA
DESARROLLO DEL NIÑO
INTELIGENCIA
MÚSICA COMO APOYO DIDÁCTICO
QUITO-ECUADOR
INSTITUCIONES EDUCATIVAS
Repository
Repositorio Universidad de las Américas
Get full text
http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/2050
Rights
openAccess
License
openAccess