Espacios digitales de difusión de música alternativa en Quito

 

Authors
Andrade Sevilla, Stefanny Gabriela
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The following work is based on showing the functionality and dynamics involved with the implementation of digital platforms that broadcast Alternative Music in Quito using data showing the impact within consumers of a social circle named scene. This background for this investigation is based on the lack of commercial marketing for this type of music using traditional forms of media. Rising from the existence of independent alternative music scenes, this research looks to first contextualize which platforms were willing to entrepreneur the spread of such music. Also, it will compile perceptions and experiences of musicians who contributed to this movement during the emerging phase of these spaces, especially during the 80 is and 90 is. In order to grasp a better understanding of websites which broadcast this type of content, interviews were conducted with producers of this media and research was conducted to determine production costs for distribution of such material. Finally, the collected information was contrasted with the perception that both musicians and fan consumers have of Alternative Music, providing a deeper understanding of public perception, acceptation and reach that digital initiatives have.
Este trabajo se basa en mostrar el funcionamiento y dinámicas implementadas por las plataformas digitales que difunden música alternativa en Quito, haciendo un análisis de su incidencia dentro de los consumidores de la llamada escena. Esta investigación toma como base la poca difusión que se ha hecho de la música no comercial a través de medios de comunicación tradicionales. Partiendo de la existencia de una escena alternativa autogestionada esta investigación busca primero contextualizar cuáles fueron los primeros espacios dispuestos para la difusión. Así como también recopilar las vivencias y percepciones de los músicos que contribuyeron durante la época de surgimiento de estos espacios, especialmente la década de los 80 y 90. Para conocer más a fondo la organización de los sitios web que difunden este contenido se entrevistó a los productores de los portales y además se investigó sobre los costes que se tienen en cuanto a la producción de material que se difunde a través de estas herramientas. Finalmente la información recaudada fue contrastada con la percepción que tienen los músicos y fanáticos consumidores de música denominada como alternativa. Permitiéndose así conocer más a fondo cuales son las impresiones del público y la aceptación y alcance que tienen estas iniciativas digitales.

Publication Year
2017
Language
spa
Topic
DIFUSIÓN DE LA MÚSICA
MÚSICA-DIFUSIÓN
COMUNICACIONES DIGITALES
Repository
Repositorio Universidad de las Américas
Get full text
http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/8168
Rights
openAccess
License
openAccess