La construcción de identidad regional suramericana desde el Mercado Común del Sur (MERCOSUR)

 

Authors
Endara González, Bryan Sebastián
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

Throughout the 1990s and the beginning of the twentieth century there was a growing interest in establishing a broader, multicultural identity, and this opened the way to strengthen regionalization and regional identity. This desire for identity helped to develop and strengthen the regional processes in South America. Because of this, multiple sub-regional blocks started to form in South and Central America. The idea of constructing a regional identity became a critical tool that allowed for a closer relationship between citizens and governments. Although the main objective of MERCOSUR was to manage an idea of a "trade gains”, the present study will focus on a less studied strategy of social integration under democratic policies and human development. This research will be conducted under the lens of constructivist theory and framed as a social construction. The hypothesis tries to determine if there is an established regional identity based on the inclusive policies enacted by the Mercado Común del Sur (MERCOSUR). Taking into account the dependent variable for the integration of social policies proposed by the agency. The study investigates two specific variables that will be used to determine whether MERCOSUR has successfully obtained the awareness of South American citizenship (i.e. regional identity). These two variables are: (i) the free circulation of citizens oriented in education, health, work and passport as a document unique in the region, (ii) sustainable human development whose essential aspects are oriented in participation of citizens in decision making, and the quality of life in society under policies that ensure integrity and vulnerability of citizens assessing their quality of welfare. The research will take into account specifically the recent constitution of Mercosur and the present difficulties in its projects. Despite being ambitious and of a regional ideology, the research determines that MERCOSUR has not successfully achieved regional identity as an organizational construction.
A lo largo de años noventa y principios del siglo veinte, el sentimiento de dominio y la creciente necesidad de una identidad, se abre paso al fortalecimiento de la regionalización, contribuyendo al desarrollo y fortalecimiento en los procesos regionales de una identidad en Suramérica. Es así como la mayoría de los bloques en Suramérica y Centroamérica han propuesto la idea de una construcción de identidad regional siendo así uno de los puntos cruciales a tratarse en las agendas mediante los respectivos avances y herramientas que permitan una estrecha relación entre la ciudadanía y los gobiernos. Este trabajo se lo realizará, bajo el lente de la teoría constructivista, enmarcada en una construcción social. Se plantea demostrar si existe un tipo de identidad a partir de la creación de las políticas inclusivas del Mercado Común Del Sur (MERCOSUR). Teniendo en cuenta las variables dependientes como (i) Integración de los países enfocados a las políticas planteadas por el organismo, (ii) Aumento del comercio de los países integrantes, (iii) Medidas específicas en materia de políticas culturales y sociales. El trabajo plantea un estudio que enfoca en dos variables que ayudan a definir si se han logrado los respectivos avances en la ciudadanía suramericana en temas como: (i) la libre circulación de ciudadanos orientados en la educación, la salud, el trabajo y pasaporte como documento único en la región, (ii) desarrollo humano sustentable cuyos aspectos esenciales son orientados en la participación de la ciudadanía en la toma de decisiones, y la calidad de vida en la sociedad bajo la toma de políticas que aseguren la integridad y la vulnerabilidad de los ciudadanos evaluando su calidad de bienestar. Para esto es importante tomar en cuenta que por la reciente constitución del Mercosur se han presentado dificultades en sus proyectos en los que a pesar de ser ambiciosos y de una ideología regional se puede determinar que no se ha podido lograr una correcta construcción de identidad.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
IDENTIDAD REGIONAL
MERCOSUR
TRATADOS INTERNACIONALES
Repository
Repositorio Universidad de las Américas
Get full text
http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/10494
Rights
openAccess
License
openAccess