Determinación de los beneficios socioeconómico que genera la comercialización de los productores de licor artesanal en el recinto Guachana parroquia Guanujo en el periodo 2017

 

Authors
Ramírez Patín, Jessenia Verónica; Rochina Lumbi, Vilma Morayma
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The research was based on the problem of how the commercialization of artisan liquor affects the socioeconomic benefits of the inhabitants of the Guachana Precinct, Guanujo Parish. The sector of Guachana is characterized by having enterprising people which motivated us to carry out the study focused on identifying the factors that influence the commercialization of artisanal liquor and therefore to know if it is profitable to carry out this activity, through this research the benefits are determined that exist in the marketing of said product. The methods that were considered for the realization of this project are: Historical Method, Deductive and Inductive. The types of research that were determined are: Field research, Quantitative, Qualitative, Descriptive and Bibliographic. The research techniques and instruments were the surveys applied to the Guachana producers. Through research, the different socioeconomic factors that most influenced the commercialization of artisanal liquor were determined, with the social factor being the most relevant and the motivation since this element is fundamental for undertaking any business. This activity is carried out by producers out of necessity and to obtain profitability to support their families and improve the quality of life. Among the sources of financing used by producers are loans to cooperatives, family savings and own capital usually prefer these means of financing because it gives them ease and agility to undertake. Currently the producers are going through an economic crisis due to the laws imposed by the government, this causes their income to be low and unprofitable for that reason they are dedicated to the manufacture of panelas, agriculture and livestock to cover the necessary expenses of their families, in the same way they do not have a fixed price on their products, which causes problems for their proper commercialization.
La investigación se basó en la problemática de Cómo incide la comercialización de licor artesanal en los beneficios socioeconómico de los habitantes del Recinto Guachana, Parroquia Guanujo. El sector de Guachana se caracteriza por tener personas emprendedoras lo cual nos motivó a la realización del estudio enfocado en identificar los factores que influyen en la comercialización del licor artesanal y por ende saber si es rentable realizar esta actividad, mediante esta investigación se determina los beneficios que existen en la comercialización de dicho producto. Los métodos que se consideró para la realización de este proyecto son: Método Histórico, Deductivo e Inductivo. Los tipos de investigación que se determinó son: Investigación de campo, Cuantitativa, Cualitativa, Descriptiva y Bibliográfica. Las técnicas e instrumentos de investigación fueron las encuestas aplicadas a los productores del recinto Guachana. A través de la investigación se determinó los diferentes factores socioeconómicos que más influyeron en la comercialización de licor artesanal, siendo el factor social el más relevante y la motivación ya que este elemento es fundamental para emprender cualquier negocio. Esta actividad los productores lo realizan por necesidad y por obtener una rentabilidad para sustentar a sus familias y mejorar la calidad de vida. Entre las vías de financiamientos que utilizan los productores son préstamos a cooperativas, ahorro familiar y capital propio por lo general prefieren estos medios de financiamientos porque les da facilidad y agilidad para emprender. En la actualidad los productores atraviesan una crisis económica debido a las leyes que imponen el gobierno, esto provoca que sus ingresos sean bajos y poco rentables por ello se dedican a la fabricación de panelas, agricultura y ganadería para cubrir los gastos necesarios de sus familias, de la misma manera ellos no tienen un precio fijo en sus productos lo cual causa problemas para su debida comercialización.

Publication Year
2018
Language
spa
Topic
DETERMINACIÓN
BENEFICIOS
SOCIOECONÓMICO
QUE GENERA
COMERCIALIZACIÓN
PRODUCTORES
LICOR ARTESANAL
RECINTO GUACHANA
PARROQUIA
GUANUJO
PERIODO 2017
Repository
Repositorio Universidad Estatal de Bolivar
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http://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/2395
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