El liderazgo, roles en la convivencia familiar, y rendimiento escolar de los estudiantes de la unidad educativa fisco-misional “Sagrados Corazones” del cantón La Concordia, provincia de Esmeraldas, durante el año lectivo 2010-2011

 

Authors
Espinoza Uzho, Ángel Bolívar
Format
MasterThesis
Status
publishedVersion
Description

The research topic is "The leadership roles in family life and school performance of students from the missionary treasury-educational unit" sacred hearts "Canton Concord, emeralds province during the 2010-2011 school year" It is a very topical issue, especially in this critical moment that passes through the family, for non-compliance of the roles that each of its members must, by the profound changes that the family has suffered and the impact this has on school performance of its members The problem is: Is the lack of leadership and enforcement roles of family life, school performance affects students in the educational unit treasury-mission "Sacred Hearts" The aim of the research is: Build leadership and fulfillment of family roles, which affects school performance of students, the educational unit treasury-missionary "sacred hearts" Hypothesis .- The exercise of leadership and enforcement roles of family life, by parents, improved school performance in students from the missionary treasury-educational unit Sacred Hearts. The Scientist Theoretical Framework contains philosophical theories underpinning the study variables, and covers the theories of family and the leading role it plays in the educational achievement of their children, if they fulfill the roles truthfully they deserve. The research methodology utilized is basic, descriptive, field, cross-sectional quantitative and qualitative literature. And above all action research. The technique used is the survey to teachers, students and parents. Among the key findings: • The leadership exercised by the authorities viewed from the teachers and students is unsatisfactory because it gives an average of 71% between fair and poor • Failure to train leaders in students, this is mainly because there is no training for students and teachers worse understanding that they exert much influence on his students are therefore not prepared to train them. • There is the application of true leadership by principals, teachers, parents, because otherwise improve the academic performance of students if this advances learning consequently improve. • There is no doubt that all teachers recognize the need to support the student should receive from their families or represented. However, the times they have been called almost never attend it affects their low self-esteem and performance • The educational level of parents has a significant impact, because their low intellectual capacity plus the time spent at work, not allowed to support them. • There is no clear definition of roles in the family nor have had guidance from the school, this causes family and academic gap among adolescents. • Most students live with single mothers, the family dysfunction directly affects academic performance. • There is little time spent at home to perform the tasks and lessons that are sent from the campus and often doing double activities.
El tema de investigación es “El liderazgo, roles en la convivencia familiar, y rendimiento escolar de los estudiantes de la unidad educativa fisco-misional “sagrados corazones” del cantón la concordia, provincia de esmeraldas, durante el año lectivo 2010-2011” Es un tema de gran actualidad, sobre todo en éste momento crítico que atraviesa las familias, por el no cumplimiento de los roles que cada uno de sus miembros debe hacerlo, por los profundos cambios que la familia ha sufrido y el impacto que esto tiene en el rendimiento escolar de sus miembros El problema es: ¿El desconocimiento del liderazgo y cumplimiento de roles de convivencia familiar, incide en el rendimiento escolar en los estudiantes de la unidad educativa fisco-misional “Sagrados Corazones” El objetivo de la investigación es: Establecer el liderazgo y el cumplimiento de roles de la familia, que incide en el rendimiento escolar de los estudiantes, de la unidad educativa fisco-misional “sagrados corazones” Hipótesis.- El ejercicio de liderazgo y cumplimiento de roles de convivencia familiar, por parte de padres de familia, mejorará el rendimiento escolar en los estudiantes de la unidad educativa fisco-misional Sagrados Corazones. El Marco Teórico Científico contiene las teorías filosóficas que sustentan las variables en estudio, así abarca las teorías sobre La familia y el papel protagónico que ella desempeña en el rendimiento escolar de sus hijos, si es que cumplen con veracidad los roles que les corresponde. La metodología de la investigación utilizada es de tipo básica, descriptiva, de campo, bibliográfica transversal cuantitativa– cualitativa. Y sobre todo de investigación acción. La técnica utilizada es la encuesta a docentes, estudiantes y padres de familia. Entre las principales conclusiones: • El liderazgo que ejercen las autoridades visto desde los docentes y estudiantes deja mucho que desear porque da una promedio del 71% entre regular y mala • Falta formar líderes en los estudiantes, esto se debe sobre todo porque no hay capacitaciones a estudiantes y peor aún a docentes entendiendo que ellos ejercen mucha influencia en sus estudiantes por tanto no están preparados para formarlos. • No existe la aplicación de un verdadero liderazgo por parte de directivos, maestros, padres de familia porque de lo contrario mejoraría el rendimiento académico de los estudiantes, si esto avanza consecuentemente el aprendizaje mejorará. • Es indudable que todos los docentes reconocen que es indispensable el apoyo que el estudiante debe recibir de sus familiares o representados. Sin embargo las veces que han sido llamados casi nunca asisten lo que incide en su baja auto estima y rendimiento • El nivel de instrucción de los padres de familia influye notablemente, porque su escasa capacitación intelectual sumado el tiempo que dedican al trabajo, no les permite apoyarlos. • No hay una definición clara de los roles en la familia ni tampoco han tenido una orientación por parte de la institución educativa, esto produce desfase familiar y académico en los adolescentes. • La mayoría de los estudiantes viven solo con la madre, esta disfunción familiar influye directamente en el rendimiento académico. • Es poco el tiempo que dedican en casa para cumplir las tareas y lecciones que son enviadas desde el plantel y muchas veces realizando dobles actividades.

Publication Year
2011
Language
spa
Topic
LIDERAZGO
ROLES
CONVIVENCIA FAMILIAR
RENDIMIENTO ESCOLAR
UNIDAD EDUCATIVA FISCO-MISIONAL SAGRADOS CORAZONES
CANTON LA CONCORDIA,
PROVINCIA DE ESMERALDAS
Repository
Repositorio Universidad Estatal de Bolivar
Get full text
http://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/2131
Rights
openAccess
License