La lectura crítica en el desarrollo del aprendizaje en los estudiantes de sexto año de Educación Básica de la Unidad Educativa “José Joaquín Olmedo.

 

Authors
Guano Rivera, Andrea Elizabeth; Mata Nieto, Rita Soraya
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The proposed educational intervention project is established as a pedagogical strategy for teachers, thus applying methods or techniques that generate significant learning in students and solving different problems in their acquisition, for this reason the project is proposed with the topic THE CRITICAL READING IN THE DEVELOPMENT OF LEARNING IN STUDENTS OF SIXTH YEAR OF BASIC EDUCATION, OF THE EDUCATIONAL UNIT “JOSÉ JOAQUÍN OLMEDO, presenting a possible solution through a proposal that is based on innovative and interactive activities between the teacher and The student, in addition to being participatory, creative and playful, with the purpose of improving the language skills, abilities and skills that are exposed through reading, which will be an important contribution in the acquisition of new knowledge and give a judgment of value in what has been learned. The approach of this research project, arises from the problems that students have in the reading process, they maintain a scanned reading, without establishing any type of argument, contextualization or analysis of what has been read; aspects evidenced in the students of sixth year of basic education, attributing these inconveniences to the ignorance of the teachers in applying innovative strategies in relation to the critical reading, maintaining the traditionalism and monotony in the reading process, harming their linguistic abilities, and allowing the student that of a critical value to the reading presented. In the execution of the research, a direct observation was made in the first instance on the various problems and effects that students in the sixth year of basic education have in relation to critical reading in the development of learning, in addition to identifying the strategy used by students. teachers according to the needs identified, for this reason a proposal based on the design, planning, execution and evaluation of activities that improve the student's reading skills is exposed. In this way, significant learning can be achieved in students.
El proyecto de intervención educativa planteado, se establece como una estrategia pedagógica para los docentes, de esta forma aplicar métodos o técnicas que generen aprendizajes significativos en los estudiantes y dar solución a los diferentes problemas en su adquisición, por tal motivo se propone el proyecto con el tema LA LECTURA CRÍTICA EN EL DESARROLLO DEL APRENDIZAJE EN LOS ESTUDIANTES DE SEXTO AÑO DE EDUCACIÓN BÁSICA, DE LA UNIDAD EDUCATIVA “JOSÉ JOAQUÍN OLMEDO, presentando una posible solución a través de una propuesta que se basa en actividades innovadoras e interactivas entre el docente y el estudiante, además de ser participas, creativas y lúdicas, con el propósito de mejorar las capacidades, habilidades y destrezas lingüísticas que se exponen a través de la lectura. El planteamiento del presente proyecto investigativo, surge a partir de los problemas que tienen los estudiantes en el proceso lector, ellos mantienen una lectura recorrida, sin establecer ningún tipo de argumento, contextualización o análisis de lo leído; aspectos evidenciados en los estudiantes de sexto año de educación básica, atribuyendo estos inconvenientes al desconocimiento de los docentes en aplicar estrategias innovadoras en relación a la lectura crítica, manteniendo el tradicionalismo y monotonía en el proceso lector, perjudicando sus habilidades lingüísticas, y dar valor crítico a la lectura presentada. En la ejecución de la investigación se realizó en primera instancia una observación directa sobre los diversos problemas y efectos que presentan los estudiantes de sexto año de educación básica en relación a la lectura crítica en el desarrollo del aprendizaje, además de identificar la estrategia utilizada por los docentes en función de las necesidades identificadas, por tal motivo se expone una propuesta basado en el diseño, planificación, ejecución y evaluación de las actividades que mejoren las habilidades lectoras del estudiante. De esta forma se podrá alcanzar un aprendizaje significativo en los estudiantes. Palabras claves: Estrategia, lectura crítica, aprendizaje, destrezas, habilidades.

Publication Year
2020
Language
spa
Topic
LECTURA CRÍTICA
APRENDIZAJE
EDUCACIÓN BÁSICA
UNIDAD EDUCATIVA
JOSÉ JOAQUÍN OLMEDO
Repository
Repositorio Universidad Estatal de Bolivar
Get full text
http://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/3541
Rights
openAccess
License