Estudio comparativo del currículo en educación inicial entre España y Ecuador

 

Authors
Coello Villa, Mayra Cecilia
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The work carried out is the result of a research carried out in the "University of Valladolid" Spain, in which the Babel scholarship is taken. In order to finish the stay, a thesis entitled Comparative Study of the Curriculum in Initial Education between Spain and Ecuador of the educational system , Where the contents of the curricula were analyzed comparatively to obtain the significant characteristics of each one of them and to generate conclusions. This bibliographic research was tutored, monitored and evaluated by Dr. Beatriz Coca who followed the whole process until the defense of the same. From the curricula of the countries we draw the similarities and differences of their educational systems, appropriate to the different societies in which each one is established, based on the comparison in the education of children, in children under 6 years. The present work focuses on the analysis of the presence of curriculum contents, which are prominent in the curricular aspects. As a general conclusion, it is possible to state that Ecuador's curriculum suffers from the lack of evaluation criteria, the same as that of Spain in all its magnitude, so that this failure is taken to elaborate as a proposal for change the elaboration of the criteria Of evaluation, for the curriculum of Initial Education 2014.
El trabajo realizado es fruto de una investigación ejecutada en la “Universidad de Valladolid” España, en la que se cursa la beca Babel, para terminar la estadía se presentó una Tesis titulada Estudio Comparativo del Currículo en Educación Inicial entre España y Ecuador del sistema educativo, donde se analizó comparativamente los contenidos de los currículos para obtener las características significativas de cada uno de ellos y generar conclusiones. Esta investigación bibliográfica fue tutoreada, monitoreada y evaluada por Dra. Beatriz Coca quien siguió el proceso completo hasta la defensa del mismo. De los currículos de los países se extraen las similitudes y diferencias de sus sistemas educativos, adecuados a las diferentes sociedades en la que cada uno se establece, basando la comparación en la educación infantil, en niños menores de 6 años. El presente trabajo se centra en el análisis de la presencia de los contenidos del currículo, que están de modo destacado en los aspectos curriculares. Como conclusión general se llega a enunciar que el currículo de Ecuador adolece de la falta de criterios de evaluación, mismos que el de España posee en toda su magnitud, por lo que se toma esta falencia para elaborar como propuesta de cambio la elaboración de los criterios de evaluación, para el currículo de Educación Inicial 2014.

Publication Year
2016
Language
spa
Topic
EDUCACION INICIAL
ANALISIS
CURRÍCULO
EDUCACIÓN INICIAL
ESPAÑA
ECUADOR
Repository
Repositorio Universidad Estatal de Bolivar
Get full text
http://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/1759
Rights
openAccess
License