Evaluación y mejoramiento de los laboratorios y/o centros de simulación de la Carrera de Enfermería. Universidad Estatal de Bolívar. octubre 2019 – febrero 2020

 

Authors
García León, Selena Michelle; Aguiar Orozco, Andres Joselito
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The present research work arises with the purpose of evaluating the current situation of the laboratories and / or simulation centers of the Nursing Career of the State University of Bolívar, from the considerations established by the CACES for its operation, availability and equipment, this in order to propose a system corresponding to the detected deviations. In this sense, it was necessary to approach the study with a quantitative approach by which the current situation was analyzed from the data obtained from a survey applied to both students and teachers of the Nursing Career of the State University of Bolivar, which were analyzed by means of frequencies and response trends that allowed us to know the deviations presented in the field of functionality, equipment and availability of laboratories. In general, it was obtained as results that there are different needs in the laboratories of the Nursing Career of the State University of Bolivar which are mainly; lack of clothing and personal protection equipment and management of possible risks, outdated and insufficient equipment in the laboratories according to the needs of the students, ignorance of the rules and mode of use of the laboratories and their equipment both by teachers and by students and noncompliance with the semiannual planning of laboratories due to the non-consideration of the aforementioned indicators. To respond to this problem, a proposal was designed in order to establish the semiannual planning of the laboratories considering the functionality, equipment and availability of their spaces based on the student demand of each cycle, which must be structured from the intervention of all responsible for the chain of practical academic training of the Nursing Career of the State University of Bolivar In this sense, the study allowed us to conclude that there is a latent need for organization and method in the laboratory planning process, as well as the requirement to have technical teaching staff to help those responsible meet the academic needs of the students of the Career of Nursing of the Bolivar State University, so the application of the planning proposal and the inclusion of a teaching technician by laboratory and / simulation center was recommended. Keywords: Laboratories, Nursing Career, CEACES, planning, functionality
El presente trabajo investigativo surge con el propósito de evaluar la situación actual de los laboratorios y/o centros de simulación de la Carrera de Enfermería de la Universidad Estatal de Bolívar, desde las consideraciones establecidas por el CACES para su funcionamiento, disponibilidad y equipamiento, esto con la finalidad de proponer un sistema correspondiente a las desviaciones detectadas. En tal sentido fue necesario abordar el estudio con un enfoque cuantitativo por el cual se analizó la situación actual desde los datos obtenidos de una encuesta aplicada tanto a estudiantes como docentes de la Carrera de Enfermería de la Universidad Estatal de Bolívar, los cuales fueron analizados por medio de frecuencias y tendencias de respuesta que permitieron conocer las desviaciones presentadas en el ámbito funcionalidad, equipamiento y disponibilidad de los laboratorios. De manera general se obtuvo como resultados que existen distintas necesidades en los laboratorios de la Carrera de Enfermería de la Universidad Estatal de Bolívar las cuales principalmente son; carencia de indumentarias y equipo de protección personal y manejo de posibles riesgos, desactualización e insuficiencia de equipos en los laboratorios acorde a las necesidades de los estudiantes, desconocimiento de las normas y modo de uso de los laboratorios y sus equipos tanto por los docentes como por los estudiantes e incumplimiento de la planificación semestral de los laboratorios debido a la no consideración de los indicadores previamente mencionados. Para dar respuesta a esta problemática se diseñó una propuesta con el fin de establecer la planificación semestral de los laboratorios considerando la funcionalidad, equipamiento y disponibilidad de sus espacios en base a la demanda estudiantil de cada ciclo, la cual debe ser estructurada desde la intervención de todos los responsables de la cadena de formación académica práctica de la Carrera de Enfermería de Universidad Estatal de Bolívar En tal sentido el estudio permitió concluir que existe una necesidad latente de organización y método en el proceso de planificación de los laboratorios, así como el requerimiento de contar con personal técnico docente que ayude a los responsables satisfacer las necesidades académicas de los estudiantes de la Carrera de Enfermería de la Universidad Estatal de Bolívar, por lo que se recomendó la aplicación de la propuesta de planificación y la inclusión de un técnico docente por laboratorio y/ centro de simulación. Palabras claves: Laboratorios, Carrera de Enfermería, CEACES, planificación, funcionalidad

Publication Year
2020
Language
spa
Topic
ENFERMERÍA
EVALUACIÓN
MEJORAMIENTO
LABORATORIOS
SIMULACIÓN
CARRERA DE ENFERMERÍA
UNIVERSIDAD ESTATAL DE BOLÍVAR
OCTUBRE 2019 – FEBRERO 2020
Repository
Repositorio Universidad Estatal de Bolivar
Get full text
http://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/3499
Rights
openAccess
License