Plan de gestión comercial del parador turístico Miralago

 

Authors
Inapanta, Edison A.
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The present titling work consists of a commercial management plan for the tourist resort. Miralago located in Otavalo, with the purpose of strengthening the competitiveness of the company and achieving a better commercialization of the products while generating more income for their services. The research is guided by sustainable development thinking that relates culture, economy and the environment, and focuses on Beni's sustainable tourism models and systems and Barbosa's competitiveness indicators. This proposal consists of two phases that complement for its development and execution, the first phase corresponds to the strategic guidelines that help a Miralago to recognize its business sector and determine the corporate principles that direct the company, this through the use of a plan commercial and the second phase that assumes the commercial plan, same, which is structured for the technical, legal and financial study of the company with their respective business areas and financial projections to 5 years, depending on the life of the project. This document has three chapters: theoretical framework, which refers to the background of the tourism sector, tourism models and systems; methodological development, which covers the way in which the respective information is intended to be obtained; and the design of the proposal, which includes all the results obtained with the plans applied and the conclusions and recommendations. The research then has as main product the design of a commercial management plan of Miralago based on sustainable tourism indicators to strengthen the competitiveness of the tourist resort.
El presente trabajo de titulación consiste en un plan de gestión comercial del parador turístico Miralago ubicado en Otavalo, con el propósito de fortalecer la competitividad de la empresa y lograr una mejor comercialización de los productos al igual que generar más ingresos por sus servicios. La investigación está guiada con el pensamiento de desarrollo sostenible que relaciona la cultura, economía y medio ambiente, y enfocado en los modelos y sistemas de turismo sostenible de Beni e indicadores de competitividad de Barbosa. Esta propuesta consta de dos fases que se complementan para su desarrollo y ejecución, la primera fase corresponde a fijar los lineamientos estratégicos que ayudan a Miralago a reconocer su sector empresarial y determinar los principios corporativos que direccionan a la empresa, esto mediante la utilización de un plan comercial y la segunda fase que asume el plan comercial, mismo, que está estructurado por el estudio técnico, legal y financiero de la empresa con sus respectiva área de negocio y proyecciones financieras hacia 5 años, según el tiempo de vida del proyecto. Este documento consta de tres capítulos: marco teórico, el cual hace referencia a los antecedentes del sector turístico, modelos y sistemas de turismo; desarrollo metodológico, que abarca la manera en que se pretende conseguir la información respectiva; y el diseño de la propuesta, que contempla todos los resultados obtenidos con los planes aplicados y las conclusiones y recomendaciones. La investigación tiene entonces como producto principal el diseño de un plan de gestión comercial de Miralago en base a los indicadores de turismo sostenible para fortalecer la competitividad del parador turístico.
Universidad de Otavalo

Publication Year
2018
Language
spa
Topic
Gestión comercial
Parador turístico
Miralago
Plan de gestión comercial
Repository
Repositorio Universidad de Otavalo
Get full text
http://repositorio.uotavalo.edu.ec/handle/52000/250
Rights
openAccess
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/