Modelo de gestión administrativa para el fortalecimiento de la competitividad de la empresa "Wasipungo"

 

Authors
Espín, Karla B.
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

This work was carried out because the company “Wasipungo”, is not competitive within the local market, for this reason an Administrative Management Model was designed to strengthen the competitiveness of said company, with the objective of leaving the company Empiricism, be more competitive, increase your sales and expand into new markets, promoting the textile offer that the company offers. This document details the methodology that was used for the development of the administrative management model, it began with an external analysis where local competition could be known, then an internal analysis of the company was carried out, to know the flaws that the company He owned and found possible problems. Subsequently, the information search was carried out, for the independent variable that is the Administrative Management Model and the dependent variable that is strengthening competitiveness, each of them with a tool to know how to elaborate the different matrices and elements. The current situation of the company will be determined through interviews with the manager and surveys to the operators where it was obtained, strengths, weaknesses, threats and opportunities with their strategic crossing respect. With the information obtained, the Administrative Management Model was designed, where a proposal was made to strengthen the competitiveness of the company that is composed of: mission, vision, internal analysis, external analysis, objectives, strategy and budget. Finally, we proceeded to show the results of the investigation to the owner of the company, which was very favorable by the owner of the company, which guaranteed to put the Model into practice and make all workers known. Finally, the respective conclusions and recommendations were made because when applying this Model you can see very positive results that improve the organization, its competitiveness and may have a differentiation within the market.
Este trabajo se realizó debido a que la empresa “Wasipungo”, no es competitiva dentro del mercado local, por tal motivo se diseñó un Modelo de gestión administrativa para el fortalecimiento de la competitividad de dicha empresa, con el objetivo de que la empresa salga del empirismo, sea más competitiva, incremente sus ventas y se expanda hacia nuevos mercados, promoviendo la oferta textil que la empresa ofrece. En este documento se detalla la metodología que se utilizó para el desarrollo del modelo de gestión administrativa, se inició con un análisis externo donde se pudo conocer la competencia local, luego se realizó un análisis interno de la empresa, para conocer las falencias que la empresa poseía y encontrar los posibles problemas. Posteriormente se realizó la búsqueda de información, para la variable independiente que es Modelo de gestión administrativa y la variable dependiente que él es fortalecimiento de la competitividad, cada una de ellas con una herramienta para saber cómo elaborar las distintas matrices y elementos. Se determinará la situación actual de la empresa a través de entrevistas al gerente y encuestas a los operarios donde se obtuvo, fortalezas, debilidades, amenazas y oportunidades con su respeto cruce estratégico. Con la información obtenida se procedió a diseñar el Modelo de Gestión Administrativa, en donde se realizó una propuesta para fortalecer la competitividad de la empresa que está compuesto de: misión, visión, análisis interno, análisis externo, objetivos, estrategia y presupuesto. Finalmente se procedió a mostrar los resultados de la investigación al propietario de la empresa, la cual fue muy favorable por parte del propietario de la empresa, lo que garantizó poner en práctica el Modelo y dar a conocer a todos los trabajadores. Por último, se realizó las respectivas conclusiones y recomendaciones ya que al aplicar este Modelo se podrá apreciar resultados muy positivos que mejorar a la organización, su competitividad y podrá tener una diferenciación dentro del mercado.
Universidad de Otavalo

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Gestión administrativa
Fortalecimiento
Competitividad
Wasipungo
Modelo de gestión administrativa
Repository
Repositorio Universidad de Otavalo
Get full text
http://repositorio.uotavalo.edu.ec/handle/52000/241
Rights
openAccess
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/