Problemas de comportamiento y bajo rendimiento en niños de 5 y 6 años en la Escuela Fiscal Carlos Aguilar en la Parroquia Rural de Cumbayá, Cantón Quito

 

Authors
Chicaiza Barros, Sylvia Graciela
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The purpose of this study was to understand the causes for which the children of the first A and B of the School of basic Fiscal Carlos Aguilar mixed with behavioral problems and learning disabilities; recognize the signs and characteristics of each one and check if it really is the problem or you are taking the wrong way and know if the attitudes that must be presented to examples taken by parents, neighbors, television, etc. The major significance of this study is focused on finding that such therapies or activities that improve the performance and also the performance of children. We chose a total sample of 20 children with ages between 5 and 6 years, within 10 of them were part of the experimental group and the other 10 of the control group. We used a methodology that was attended by a test Child Behavior Checklist (CBCL), a tab of daily assessment student and behavioral observations made by the researcher. They were able to confirm some of the assumptions that led to the realization of this study. On the one hand it was established that the behavior problems were due to the lack of attention and affection on the part of parents and children who had problems of low academic performance due to the lack of attention during the classes and additional to the lack of love. Finally it was possible to establish that the children that do not have a good relationship with their parents contain behavioral problems and poor performance, the lack of attention and affection. By which the therapy of reinforces used had positive results.
El propósito de este estudio fue comprender las causas por las cuales los niños del primer A y B de básica de la Escuela Fiscal Mixta Carlos Aguilar presentan problemas de comportamiento y problemas de aprendizaje; reconocer los signos y características de cada uno y verificar si realmente es un problema o se le está tomando de una manera errónea y conocer si las actitudes que presentan se debe a ejemplos tomados por parte de los padres, vecinos, la televisión, etc. La mayor importancia de este estudio se centra en encontrar que tipo de terapias o actividades que contribuyen a mejorar el comportamiento y a la vez el rendimiento de los niños. Se escogió una muestra total de 20 niños con edades entre 5 y 6 años, dentro de ellos 10 formaban parte del grupo experimental y los otros 10 del grupo control. Se utilizó una metodología que conto con una prueba Child Behavior Checklist (CBCL), una ficha de valoración diaria del estudiante y observaciones conductuales realizada por la investigadora. Se pudieron confirmar algunos de los supuestos que motivaron a la realización de este estudio. Por un lado se estableció que los problemas de comportamiento se debían a la falta de atención y cariño por parte de los padres y aquellos niños que presentaban problemas de bajo rendimiento académico debido a la falta de atención que ponen durante las clases y adicional a ello la falta de amor. Finalmente se pudo establecer que los niños que no tiene una buena relación con sus padres, contienen problemas de comportamiento y bajo rendimiento, por la falta de atención y cariño. Por lo cual la terapia de reforzadores usada tuvo resultados positivos.

Publication Year
2013
Language
esp
Topic
Terapeútica recreativa
Problemas de Aprendizaje
Psicología
Repository
Repositorio Universidad San Francisco de Quito
Get full text
http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/2140
Rights
openAccess
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/