Influences of Daoist Philosophy in Chinese Landscape Painting during the Song Dynasty

 

Authors
Kraemer D’Annunzio, Sonia
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

This dissertation tries to demonstrate how Daoist philosophy had influenced Chinese landscape painting. Based on the most important Daoist treaties, the author has the purpose to point up and analyze some of the principles of Daoism -such as the notion of Dao, naturalness, the non-action, qi, yin-yang and the emptiness- to recognize them in several important paintings, especially from the Song dynasty. With a selection of paradigmatic landscape paintings of the most recognized Chinese artists, this dissertation exposes the iconographic archetype of Chinese landscape painting. Results show that Chinese landscape painters do not try to impose on nature the order conceived by humans.
Esta investigación trata de demostrar cómo la filosofía Daoísta influenció a la pintura China de paisaje. Con base en los tratados daoístas más relevantes, el autor tiene el propósito de puntualizar y analizar algunos de los principios fundamentales de este pensamiento –tales como la idea del Dao, la espontaneidad, la no-acción, el qi, yin-yang y el concepto de vacuidad- para reconocerlos en algunas pinturas fundamentales de la dinastía Song. A través de una selección paradigmática de pinturas de paisajes de los artistas chinos más reconocidos, esta tesis expone el arquetipo iconográfico de este tipo de pinturas.

Publication Year
2009
Language
esp
Topic
Pintura Budista
Pintura China
Filosofía Budista
BELLAS ARTES
PINTURA
Repository
Repositorio Universidad San Francisco de Quito
Get full text
http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/1023
Rights
openAccess
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/