Efectos de los estereotipos masculinos en la paternidad

 

Authors
Pepinós Arcos, Diana Jael; Larrea Oviedo, Lizeth Natalia
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

There is concern about violence rates at national and international levels. Alarming statistics on domestic violence and gender-based violence have been demonstrated. Data collected nationally demonstrates that males continue to be the main promoters of violence on a social level. Therefore, it is essential to intervene in the issue of masculinity given that it is usually associated with patriarchal, violent, sexist, non-emotive, authoritarian, distant, and absent patterns in the home. In addition, fathers tend to be considered only as an economic icon and not as possible emotional and affective member of the family. In that manner, these are some of the elements that promote a violent behavior inside the family group, at work, and amongst social environments. The campaign "Por una Vida Libre de Violencia" launched last year (2016) by the National Police and the Ministry of the Interior aims to reduce the rates of gender violence and domestic violence nationwide. For this mean, it seeks to intervene in restructuring the traditional approach in which masculinity is conceived by proposing less stereotypical male models. Since January these two institutions have worked together with two students, Lizeth Larrea and Jael Pepinós from Universidad San Francisco de Quito to give a turn to the initiative. This new phase of the campaign not only aims to reduce violence, but also to connect directly with the selected target. As a result, the concept of committed parents has been attached to the campaign to promote an active paternity in order to reduce the rates of violence.
Existe una preocupación en torno a los índices de violencia a nivel nacional e internacional. Distintas investigaciones revelan estadísticas alarmantes respecto a la violencia intrafamiliar y violencia de género. Los datos levantados a nivel nacional muestran que los varones continúan siendo los principales promotores de violencia a nivel social, por lo que se califica como primordial intervenir en el tema de masculinidad. Ya que, a menudo, ésta se asocia con patrones patriarcales, violentos, sexistas, no emotivos, autoritarios, distantes y ausentes en el hogar, además de considerar al padre únicamente como el proveedor económico y no como un miembro afectivo o emocional en la familia. Como consecuencia, estos factores promueven la continuación de comportamientos violentos a nivel familiar, laboral, y social. La campaña “Por Una Vida Libre de Violencia” lanzada el pasado año (2016) por la Policía Nacional y el Ministerio del Interior tiene como objetivo disminuir los índices de violencia de género y la violencia intrafamiliar a nivel nacional. Para lo cual, busca intervenir en la re-estructuración de la masculinidad tradicional, proponiendo modelos masculinos menos estereotípicos. Desde el mes de enero del presente año, estas dos instituciones han trabajado en conjunto con dos estudiantes de la Universidad San Francisco de Quito, Lizeth Larrea y Jael Pepinós, para darle un giro a la iniciativa. Esta nueva fase de la campaña no solo pretende reducir la violencia, sino también tiene el propósito de conectarse de manera más directa con la población. Como resultado a esto, se ha decidido integrar el concepto de padres comprometidos con el objetivo principal de promover una paternidad activa para disminuir los índices de violencia.

Publication Year
2017
Language
spa
Topic
Campañas Publicitarias
Aspectos Sociales
Violencia de Género
Prevención y Control
CIENCIAS SOCIALES
MARKETING
Repository
Repositorio Universidad San Francisco de Quito
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http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/6620
Rights
openAccess
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