Terapia de constructos personales aplicada en un caso de acoso psicológico.

 

Authors
Flores Ortiz, Ana María
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The case study presented below focuses on a 50-year-old woman suffering from psychological harassment inflicted by her husband. The clinical symptoms are unspecified anxiety disorder and dysthymia. The therapist applies george kelly’s constructivist therapy to test its effectiveness in reducing the symptoms, and to see whether the contents of the transcripts of the sessions change when the therapy is applied in the following areas: selfreflection, ability to create strategies to solve the problems experienced, and achievement of more positive experiences in her daily living. In this case study the author considered the first 12 sessions conducted over a period of 5 months. The inventories applied to the patient are scl-90 by Derogattis, and the mmp1-2 (Minnesota Multiphasic Personality Inventory-2).
El estudio de caso presentado a continuación se centra en una mujer de 50 años que sufre de acoso moral por parte de su marido. Llega a terapia con síntomas de Trastorno de Ansiedad no especificado y Distimia, debido a la situación que vive desde hace 7 años. La terapeuta aplica la Terapia Constructivista de Kelly, primeramente, para comprobar la eficacia de esta terapia en la disminución de los síntomas y luego para analizar si los contenidos de las transcripciones de las sesiones cambian al aplicar la terapia en las áreas de: auto-reflexión, capacidad de crear estrategias a los problemas experimentados y si la paciente logra una visión más positivas de las experiencias que vive día a día. Para este estudio de caso se han tomado las 12 primeras sesiones de un período de 5 meses. Los inventarios aplicados a la paciente son el SCL-90 de Derogatis y el MMPI (Minnesota Multiphasic Personality Inventory-2).

Publication Year
2012
Language
esp
Topic
Psicoterapia
Psicología clínica
MEDICINA
Repository
Repositorio Universidad San Francisco de Quito
Get full text
http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/1840
Rights
openAccess
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/