Cultura de género y trato inequitativo en la Escuela Superior de Policía “Gral. Alberto Enríquez Gallo”

 

Authors
Garzón Carrera, Erika Daniela
Format
MasterThesis
Status
publishedVersion
Description

This research analyzes how the treatment of instructors and trainers of the School of "General Alberto Enríquez Gallo" to female cadets should. To do this, first of all, to unequal treatment as a social problem that comes from a culture of gender inequitable seated in Ecuadorian society and consequently in the institutions that are part of it recognizes. In the first chapter it explains how the culture of unequal gender is. To do this, several feminist reflections on the public / private dichotomy study, from which the roles of men and women based on their gender, are defined. In the second chapter, the results of the surveys are reviewed, the testimonies of the / the respondents / linking them to the theoretical framework of this research as discussed; and also some international and national legal instruments are examined to address the social problem of inequitable treatment. In the third and final chapter, the history of the institution under study, the entry of women to the same case is examined and analyzed to identify the consequences of unequal treatment for female cadets. This investigation is concluded, confirming the hypothesis at the beginning of it; the existence of inequitable treatment of women cadets is the existence of inequitable treatment of women cadets Police College by their instructors and trainers is due to a culture of unequal gender of Ecuadorian society. Such treatment not only limits the professional development of female cadets, but also violates some of his human rights.
La presente investigación analiza a qué se debe el trato inequitativo de los instructores y las instructoras de la Escuela Superior de Policía “Gral. Alberto Enríquez Gallo” a las mujeres cadetes. Para ello, en primera instancia, se reconoce al trato inequitativo como un problema social que proviene de una cultura de género inequitativa asentada en la sociedad ecuatoriana y consecuentemente en las instituciones que son parte de ella. En el primer capítulo, se explica cómo se configura la cultura de género inequitativa. Para ello, se estudian varias reflexiones feministas sobre la dicotomía público/privado, a partir de la cual, se definen los roles para hombres y mujeres en función de su género. En el segundo capítulo, se revisan los resultados obtenidos en las encuestas aplicadas, se analizan los testimonios de los/las entrevistados/as vinculándolos al marco teórico de esta investigación; y, además se examinan algunos instrumentos legales internacionales y nacionales para enfrentar el problema social del trato inequitativo. En el tercer y último capítulo, se examina la historia de la institución objeto de estudio, del ingreso de las mujeres a la misma y se analiza el caso identificando las consecuencias del trato inequitativo para las mujeres cadetes. Se concluye esta investigación, confirmando la hipótesis planteada al inicio de la misma; la existencia de un trato inequitativo hacia las mujeres cadetes de la Escuela Superior de Policía por parte de sus instructores e instructoras se debe a una cultura de género inequitativa de la sociedad ecuatoriana. Dicho trato no sólo limita el desarrollo profesional de las mujeres cadetes, sino que además vulnera algunos de sus derechos humanos.

Publication Year
2015
Language
spa
Topic
POLÍTICA PÚBLICA
PROBLEMA SOCIAL
GÉNERO HUMANO
PROFESIONAL
POLÍTICA LABORAL
Repository
Repositorio Instituto de Altos Estudios Nacionales
Get full text
http://repositorio.iaen.edu.ec/handle/24000/3868
Rights
openAccess
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/