The Dark Tourism of the Bosnian Screen. Edward Alexander. 2015. Gosport, Chaplin Books.

 

Authors
Korstanje, Maximiliano
Format
Article
Status
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Description

For some reason, which is very difficult to explain here, dark tourism has changed the ways tourism is globally conceived. The apollonian sense of beautiness, which characterized classic tourism, sets the pace to new morbid forms of consumption, which rests on the figure of death as main commodity to exchange. Over recent years, some academicians argued polemically that the needs of consuming the others´ death are culturally enrooted in the ancient days of humankind or at the least in the sedentary cultures. To validate their theses, these scholars insist in the fact that pilgrimage seems to be the clear-cut proof dark tourism was practiced in times earlier than modernity. Likewise, the theory of Dark-Tourism-as-Heritage postulated the importance of considering heritage as the key factors towards the process of thanaptosis, which is previous to the formation of dark tourism sites. We hold the opposite diagnosis, by confirming that dark tourism practices are the sign of a new stage of capitalism, where death is globally exchanged as the main commodity. The concept of dark tourism accelerated rapid changes towards more virtual forms of gazing as virtual tourism or war-tourism, where visitors should move in dangerous or risky conditions.   Resumen Por alguna razón, que es muy difícil de explicar aquí, el turismo oscuro ha cambiado la forma en que el turismo se concibe globalmente. El sentido apolíneo de la belleza, que caracterizaba el turismo clásico, establece el ritmo de nuevas formas morbosas de consumo, que descansa sobre la figura de la muerte como principal mercancía a intercambiar. En los últimos años, algunos académicos argumentaron polémicamente que las necesidades de consumir la muerte de los demás están culturalmente arraigadas en los tiempos antiguos de la humanidad o, al menos, en las culturas sedentarias. Para validar sus tesis, estos eruditos insisten en el hecho de que la peregrinación parece ser la prueba clara de que el turismo oscuro se practicaba en épocas anteriores a la modernidad. Del mismo modo, la teoría del turismo oscuro-como-patrimonio postuló la importancia de considerar el patrimonio como los factores clave hacia el proceso de la thanaptosis, que es anterior a la formación de sitios de turismo oscuro son prácticas y signo de una nueva etapa del capitalismo, donde la muerte se intercambia globalmente como la principal mercancía. El concepto de turismo oscuro aceleró los cambios rápidos hacia formas más virtuales de contemplar el turismo virtual o el turismo de guerra, donde los visitantes debían moverse en condiciones peligrosas o riesgosas.

Publication Year
2016
Language
spa
Topic
Repository
Revista Kalpana
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Rights
openAccess
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