El compromiso académico estudiantil presente en una educación expandida por el uso de las TIC (Investigaciones)

 

Authors
Rigo, Daiana Yamila; Rovere, Romina
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The research presented aims to describe the academic engagement assumed in the face of an expanded educational experience mediated by Information and Communication Technologies (ICT) from university students’ perceptions. Fifty-six university students participated in the study, who agreed to answer a questionnaire made up of open questions referring to three axes, promotion of engagement, ICT, and future teaching practices. Students perceive the experience as novel and with features associated with the promotion of engagement, ubiquitous and unplanned learning with implications for teacher training. It concludes on the importance of expanding educational contexts to enhance university students’ interest, participation, and agency.
La investigación que se presenta tiene como objetivo describir, desde las percepciones de estudiantes universitarios, el compromiso académico asumido frente a una experiencia educativa expandida mediada por Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Participan en el estudio 56 estudiantes universitarios, quienes accedieron a contestar un cuestionario integrado por preguntas abiertas referidas a tres ejes: promoción del compromiso, TIC y futuras prácticas docentes. Los estudiantes perciben la experiencia como novedosa y con rasgos asociados a la promoción del compromiso, aprendizajes ubicuos y no planificados con implicaciones relacionadas con la formación docente. Se concluye que es importante expandir los contextos educativos para potenciar el interés, la participación y la agencia de los alumnos universitarios.

Publication Year
2021
Language
spa
Topic
ENSEÑANZA SUPERIOR
EDUCACIÓN EN LÍNEA
FORMACIÓN DE PERSONAL DOCENTE
PANDEMIA COVID-19
ACADEMIC ENGAGEMENT
Repository
Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
Get full text
http://hdl.handle.net/10644/8303
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional