La realidad de la comunicación en las organizaciones del Ecuador y el impacto estratégico del DIRCOM en el mundo empresarial

 

Authors
Domínguez Pérez, María Verónica; Guevara Tolorza, Roberto
Format
MasterThesis
Status
publishedVersion
Description

The purpose of this study is to present a Strategic Communication Plan for the University of the Americas (UDLA) to achieve the objectives set in relation to the context investigated in Ecuador. This work includes an assessment of the business impact of Dircom trends within this reality. The development of the communication plan is to give the main shaft to create understanding and awareness of the importance of Dircom and its inclusive involvement in the business world. Achieving this goal is relevant and goes to address the lack of understanding that exists in Ecuador on Dircom. The UDLA has corresponded to these new needs of the country with the proper profile proposal Dircom, structured in the international master and is a competitiveness resource to provide the strategic direction of organizations. The figure of Dircom, as a manager of communications and corporate image, Is a new figure that brings socio-economic development of Ecuador. The transformation process in the country requires this kind of professional that complements and enhances traditional management communication to foster a business impact timely. The most important conclusion is the opportunity for Ecuador, their organizations, and professionals UDLA graduates, and professionals and specialists responsible for vital areas of the organizations to have a new professional Dircom, to provide strategic value, general and versatile in the resolution of situations and challenges in the new economy, which requires a continued interest to improve, update and maintain their skills.
El propósito de este trabajo es la presentación de un Plan Estratégico de Comunicación para la Universidad de las Américas (UDLA) para alcanzar los objetivos planteados en relación al contexto investigado en Ecuador. Este trabajo incluye una apreciación sobre el impacto empresarial del Dircom dentro de las tendencias de esta realidad. El desarrollo del plan de comunicación tiene como eje principal la generación de conocimiento y de entendimiento de la importancia del DirCom y su implicación integradora en el mundo empresarial e institucional. Alcanzar este objetivo es relevante y entra a resolver la falta de comprensión que existe en Ecuador sobre el DirCom. La UDLA ha correspondido a estas nuevas necesidades del país con la propuesta del perfil adecuado del DirCom, estructurado en la maestría internacional y que se constituye un recurso de competitividad para aportar a la dirección estratégica de las organizaciones. La figura del DirCom, como estratega y gestor de comunicaciones y de imagen institucional, es una nueva figura que aporta al desarrollo socioeconómico de Ecuador. El proceso de transformación que vive el país requiere de este profesional que complementa y potencia el management tradicional con la gestión de la comunicación para generar un impacto empresarial muy oportuno. La conclusión más importante es la oportunidad que tienen Ecuador, sus organizaciones, la UDLA, sus profesionales egresados y los profesionales y especialistas responsables de áreas vitales de las organizaciones de contar con un nuevo profesional DirCom que aporte su valor estratégico, generalista y polivalente en la resolución de las situaciones y retos en la nueva economía, la que exige de un interés continuo por mejorar, actualizar y mantener sus competencias.

Publication Year
2012
Language
spa
Topic
EMPLEADO
COMUNICACIÓN
MERCADO
EMPRESA
Repository
Repositorio Universidad de las Américas
Get full text
http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/2089
Rights
openAccess
License
openAccess