La práctica de valores para el mejoramiento disciplinario en la Escuela Fiscal Mixta Nº 189 ¨Homero Espinoza Rendón¨ parroquia Febres Cordero de la ciudad Guayaquil, periodo 2010-2011.

 

Authors
Nuñez Lucio, Olga Judith
Format
MasterThesis
Status
publishedVersion
Description

Research is structured in some chapters, starting with the subject that is "the practice of values for disciplinary prosecutor mixed school improvement 189 not ¨Espinoza Rendón¨ parish Febres Cordero city Guayaquil period 2010 - 2011". The problem is how brings the practice of values in the disciplinary improvement of girls and boys of the school Attorney joint no. 189. "Homero Espinoza Rendón" of the parish Febres Cordero, whose General objective is to promote the practice of values for the improvement of disciplinary mixed tax school No. 189 ¨Homero Espinoza Rendón¨. The practice of values, improved the discipline of the school Attorney joint no. 189 children "Homer Espinoza Rendón" Parish Febres Cordero of the city Guayaquil, period 2010 - 2011. It is a basic, eminently theoretical research based with several theories, that served as a philosophical basis for the scientific theoretical framework. Is descriptive, field, bibliographic, transverse foresight. Developed a process of acción-reflexión - action. That allowed overcome the problem through strategies of change. Last but not least is quantitative - qualitative- Among the main conclusions: o We need to strengthen the education in values to improve the discipline that the parents do not collaborate at home for the completion of homework they engaged not on fixed schedules. o Determined and ratification of part of the majority of parents of family speaks to them, or put into practice with the example the discipline and the practice of values, and this made it possible for applied strategies give good results because it was good interest in the fathers and mothers. o It was determined that the three estates agree that practices that have an impact on the discipline and values that rely on the education given in educational establishments are losing. o All respondents are in agreement that should receive training on the practice of values, contributing in this way that research is feasible and necessary to improve these fundamental principles of the society. o Parents have observed the behavior of their children and have determined that at times and very little or almost nothing practice values these children is disturbing discipline that children have in school can be determined. The main change strategies carried out: • Conducting workshops for students in general • Socialization with fathers and mothers • Workshops with students of 4,5,6,año with specific topics • Workshops for teaching students and parents with the participation of Dr. Jorge Dumes clinical psychologist, • School for parents, will be held in mediate form
La investigación está estructurada de algunos capítulos, iniciando con el tema que es ”La Práctica de Valores para el Mejoramiento Disciplinario en la Escuela Fiscal Mixta 189 No ¨Espinoza Rendón¨ parroquia Febres Cordero de la ciudad Guayaquil, periodo 2010-2011”. El problema es Cómo aporta la práctica de Valores en el mejoramiento disciplinario de las niñas y niños de la Escuela Fiscal Mixta No. 189. ”Homero Espinoza Rendón” de la Parroquia Febres Cordero, cuyo Objetivo General es Fomentar la práctica de valores para el mejoramiento disciplinario en la escuela fiscal mixta nº 189 ¨homero Espinoza Rendón¨. La Práctica de Valores, mejora la disciplina de los niños y niñas de la Escuela Fiscal Mixta Nº 189 “Homero Espinoza Rendón” parroquia Febres Cordero de la ciudad Guayaquil, periodo 2010-2011. Es una investigación básica, eminentemente teórica fundamentada con las diversas teorías, que sirvieron de base filosófica para el marco teórico científico. Es descriptiva, de campo, bibliográfica, transversal prospectiva. Se desarrolló un proceso de acción-reflexión-acción. Que permitió superar el problema planteado a través de las estrategias de cambio. Por último es Cuantitativa – cualitativa.- Entre las principales conclusiones: o Hace falta fortalecer la educación en valores para mejorar la disciplina ya que los padres de familia, no colaboran en casa para la realización de tareas escolares las mismas que no realizan en horarios fijos. o Se determina y se ratifica que de parte de la mayoría de padres y madres de familia les habla, ni ponen en práctica con el ejemplo la disciplina y la práctica de valores, Y esto posibilitó que las estrategias aplicadas dieran buenos resultados porque despertó buen interés en los padres y madres. o Se determinó que los tres estamentos coinciden que se están perdiendo las prácticas de los valores que inciden en la disciplina y que confían en la educación que reciben en los establecimientos educativos. o La totalidad de los encuestados están de acuerdo que deben recibir capacitación sobre la práctica de valores, contribuyendo de esta manera a que la investigación es factible y necesaria para mejorar estos principios fundamentales de la sociedad. o Se puede determinar que los padres de familia han observado el comportamiento de sus hijos y han determinado que a veces o muy poco o casi nada practican valores estos niños/as, por lo que es preocupante la disciplina que llevan los niños en la escuela. Las principales estrategias de cambio realizadas: • Realización de talleres para los alumnos en general • Socialización con padres y madres de familia • Talleres con estudiantes de ,5,6,7,año con temas específicos • Los talleres para docentes estudiantes y padres de familia con la participación de un psicólogo Clínico Dr. Jorge Dumes, • En forma mediata se realizó en la Escuela para los Padres,

Publication Year
2011
Language
spa
Topic
VALORES
GUAYAQUIL
Repository
Repositorio Universidad Estatal de Bolivar
Get full text
http://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/348
Rights
openAccess
License